KRISTIANSAND: — Idiotisk, dette er jo mitt skip og alt er i orden. Jeg har ikke stjålet det, sier Vijay Sharma fra Fiji-øyene.Men politiet og sjøfartsmyn dighetene er av en helt annen oppfatning. De betegner skipet som farlig å seile med. - Jeg er i sjokk, dere har et stort problem med politiet i dette landet. Dette er jo som på film, sier skipperen.Ved 23.45-tiden fredag kveld slo Kystvaktskipet «Andenes» til mot «Sitaråm», som da var kommet syv mil ut fra land etter å ha lagt ut fra Ny-Hellesund tidligere på kvelden. Der har skipet vært inne til ombygging og reparasjoner i et års tid. Vel inne til kai i Kristiansand igjen skrudde politiet ut dieselpumpa fra maskinen, for å være sikker på at Vijay Sharma ikke stakk til sjøs igjen med det 87 år gamle skipet. Politi og sjøfartsmyndigheter har flere innvendinger. Skipet er ikke er i forsvarlig stand. Det har ikke lanterner, skipperen har ingen utdannelse til å føre «Sitaråm», og det er ingen sertifikater eller papirer på selve skipet.Det settes også et stort spørsmålstegn ved skipets sjødyktighet. Politiet har gitt Sharma et muntlig seilingsforbud og legg sikret seg ved å skru ut den vitale maskindelen. I dag kommer representanter fra Kystdirektoratet for å kontrollere, og eventuelt gi ham et offisielt seilingsforbud inntil skipet er brakt i orden. Ingen papirer

Mannskapet utgjør to tsjekkiske jenter på henholdsvis 23 og 25 år, som ifølge Sharma ikke har særlig erfaring til sjøs. Han påstår at mannskapet hans har papirene i orden, men det er mye som tyder på det er uoverensstemmelser mellom de to tsjekkiske jentene og kapteinen. Da Fædrelandsvennen banket på skipsdøren kom Sharma ut, samtidig som det føk to sjokolader gjennom luften etter ham.- Ja, de er litt sinte på meg siden jeg ikke fikk dem ut av landet, sier skipperen oppgitt.- Nå vil det sikkert gå en uke til før vi kan seile. Tjenestemenn fra politiets utlendingsavdeling gikk kort tid etter om bord i skipet for å sjekke passene.- Skipperen har ingen pass eller papirer. De har han sendt til hjemlandet, fordi han trodde det var unødvendig med papirer når han skulle forlate landet, sier operasjonsleder Helge Solås i Agder politidistrikt. I løpet av dagen i dag vil politiet ta kontakt med sentrale myndigheter for å ta stilling til hvilke reaksjoner som skal foretas. Varslet ikke avgang

— Jeg har redningsflåte og lettbåt. Alt er i orden, og jeg ble tatt i internasjonalt farvann. Jeg skulle jo bort herfra, sier Vijay Sharma oppgitt. Han hevder at både navigasjonsutstyr og radiosamband er i skjønneste orden.- Ja, jeg snakket med Kystvaktskipet på radioen før de bordet skipet mitt, sier Sharma. Han innrømmer å ikke ha varslet norske myndigheter om at han forlot Norge da han la fra kai i Ny-Hellesund. Det trodde han heller ikke var nødvendig all den tid han ikke skulle komme tilbake.- Hvorfor bryr de seg, jeg skulle jo dra nå, sier 49-åringen. Han har oppholdt seg i USA før han kom til Norge. Skal bli cruiseskip

Siste året har skipet til Vijay Sharma ligget ved verftet i Ny-Hellesund for reparasjon. Han har punget ut med flere hundre tusen kroner for det å kjøpe og reparere på det gamle skipet fra 1917. Tidligere har det blitt brukt til frakting av sand på Vestlandet.Sharma betalte cirka 100.000 kroner for tidligere «MS Hillvåg» som er 112 fot langt og er bygget i 1917. Planen var at han skulle seile skipet til India, der det skulle bygges om til cruisebåt med plass til 240 passasjerer. - Deretter skal jeg kjøre det til Fiji-øyene hvor det skal settes inn i drift, sier Sharma. I Kristiansand hadde han bunkret 30.000 liter diesel, fordelt på to store dieseltanker. Dette ble gjort for å kunne kjøre non-stop til skipsverftet i India. - Jeg skal dra gjennom Suezkanalen. Det er det enkleste, sier skipperen som nå har fått seilingsforbud. Han hevder også å eie fem andre skip i Norge.- Hvor ligger de?- Det vil jeg ikke si, da er politiet der med en gang.