KRISTIANSAND: — Måten telemarketing har vært drevet på, er skjemmet av urent trav. Men det er ikke derfor vi ikke bruker telefonselgere til innsamling av enkeltgaver. Det blir for dyrt, sier Øistein Garcia de Presno. Han forteller at organisasjonen nå bare benytter såkalt telemarketing til oppfølging av registrerte givere.- I markedet generelt registrerte vi tendenser til råsalg og press. Enkelte selgere la sterke moralske føringer, sier generalsekretæren, som legger til at hans erfaring ligger fire-fem år tilbake i tid.I fjernsynsprogrammet Forbrukerinspektørene på NRK 1 onsdag kveld, ble det kjent at landets største telefonsalgfirma, talk2me i Kristiansand, beholder opp mot 70 prosent av de innsamlede midlene.- 70 prosent høres voldsomt høyt ut. Andelen telefonselskapet satt tilbake med da vi vervet givere ved telefon, var atskillig lavere. En slik metode er svært dyr på kort sikt, og gradvis rimeligere på lengre, opplyser Garcia de Presno, og viser til at en engangsgave på 100 kroner koster like mye i administrasjonsutgifter som fast givertjeneste fra samme person i 12 år. Strømmestiftelsen har gjort samme type erfaring etter å ha prøvd gateververe.- Slik blir dyrt dersom giveren bare er aktiv i kort tid, og tilsvarende billigere jo lenger tjenesten pågår. Varigheten avgjør, forklarer han, og legger til at organisasjonen til en hver tid tester ut ulike former for giververving.Øistein Garcia de Presno understreker at Strømmestiftelsen gjør sitt ytterste for å få mest mulig ut av pengene.- Ser vi mulighet for å spare en krone, så gjør vi det, poengterer han.Håkon Lunde, daglig leder av talk2me i Kristiansand, sier at påstanden om provisjon på 70 prosent av gaver, er tatt ut av sin sammenheng.- En slik påstand blir spekulativ og feilaktig. Det kan være dekning for uttalelsen i forhold til enkelte kampanjer. Vårt overskudd av omsetningen utgjør som regel 40 til 50 prosent, sier Lunde.Han forteller at fortjenesten blir enda mindre ved lotterisalg, med en lovpålagt andel til gevinster på 25 prosent av innsamlet beløp.talk2me har avdelinger i Kristiansand og Mandal, med henholdsvis 160 og 60 ansatte.Den Norske Sjømannsmisjon er storkunde hos teleselskapet.- Vi har funnet ut at profesjonelle telefonselgere gir størst inntekter til organisasjonen. Ved å overlate salg til folk som kan det, frigjøres vi til å gjøre det vi egentlig skal, sier markedsjef Erik Iden.Han avviser at sjømannsmisjonen bare sitter tilbake med 30 prosent av beløpet som er skaffet av en telefonselger.- Netto sitter vi tilbake med 40-42 prosent av innbetalt omsetning, sier Erik Iden.lars.hollerud@fedrelandsvennen.no