KRISTIANSAND: — Hun vil fjerne mye av foreldrenes innflytelse i skolen. Dette er ingen måte å modernisere skolen på, sier leder i Kommunens foreldreutvalg (Komfug) Morten Elieson. Krangler om styrets makt

Stridens kjerne er hva styrene ved Kristiansands skoler skal stelle med. I løpet av en tiårsperiode har alle skolene fått eget styre med betydelig makt.Foreldrene vil at styrene ved skolene skal behandle skolens budsjetter og planer, disponere skolens overskudd, ha et ord med i laget om læreransettelser og disponere undervisningstimetallet.Skolesjef Føreland mener dette ikke harmonerer med kommunens delegasjonsreglement, som gir rektorene økt makt som avdelingsledere.Føreland mener styrene ikke har forutsetninger for å mene noe om timetall, og hun vil at styrene ikke skal ha avgjørende innflytelse over økonomi, organisasjon, faglighet og personal.- Bakstreversk, mener styreleder ved Justvik skole, Torill Gjelsvik.- Kristiansand var nasjonalt i tet i forhold til foreldremakt og brukermedvirkning i skolen. Når resten av landet snakker brukerstyring, blir det ille at Kristiansand skal gå bakover, sier hun.Styreleder på Krossen skole, Finn Audun Dahl, mener skolesjefen vil innføre et regime som ikke hører hjemme i en moderne brukerstyrt virkelighet.- Ved å redusere styrenes innflytelse, øker hun sin egen makt veldig. Husk at rektorene skal være lojale, mens styrene har vært frie og uavhengige, sier han. Foreldrene får makt

Marie Føreland slår tilbake mot kritikken, og minner om at foreldre aldri har hatt flertall i skolestyrene. - Jeg ønsker en best mulig skole for elevene, og jeg mener altså at styrene fortsatt er viktige. De skal vedta strategiplan for skolen, de skal styre samarbeidet hjem/skole, de skal vedta reglement for skolen og følge opp og komme med tiltak i forbindelse med mobbeundersøkelser og brukerundersøkelserMarit Sanner i Komfug fnyser av Førelands versjon, og sier Komfug allerede har fått en rekke meldinger om at foreldre ikke lenger vil engasjere seg i skolens arbeid.