Flekkefjord: — Jeg er redd dette blir såpass dyrt at det spøker for fastlandsforbindelsen til øya. Selv om en tar med både bompenger og alternativ bruk av statlig ferjetilskudd, vil det mangle et sted mellom 50 og 80 millioner kroner på finansieringen av tunnelen, sier overingeniør Hans Seland i Statens vegvesen region Sør.Seland mener det er lite realistisk å tro at Stortinget, Vest-Agder fylkeskommune og Flekkefjord kommune kan eller vil bidra med restbeløpet i form av tilskudd eller rimelig finansiering.Statens vegvesen har finregnet og kvalitetssikret kostnadsoverslaget på å bygge den nesten tre kilometer lange tunnelen fra fastlandet til Hidra. Regnestykket viser at det vil koste 76.000 kroner meteren å bygge tunnelen. Til sammenligning er den budsjetterte meterprisen for den 5,5 kilometer lange undersjøiske tunnelen mellom Rennesøy og Finnøy i Rogaland rundt 70.000 kroner.Sjøbunnen i Hidrasundet er på det dypeste 70 meter, og fjellets karakter vil gjøre det nødvendig å legge tunnelen helt ned på 125 meter under havoverflaten. En type fjell som lett sprekker gjør at det må tettes mer med sprøytebetong. Oppgitt over veivesenet

Leder for Hidra Landfast, Nils Olav Vaagen, har ikke gitt opp øyfolkets gamle drøm om å gjøre Hidra uavhengig av bilferje.- Det er tragisk at Statens vegvesen lokalt er så pessimistisk. Stortinget har tross alt vedtatt at alle pengene som staten sparer på avviklingen av ferjesambandet skal legges inn i finansieringen av fastlandsforbindelsen. Vi har imidlertid bare fått løfter om 3,5 millioner kroner årlig av det dobbelt så store kapitaltilskuddet som staten i dag yter til ferjerederiet, sier Vaagen.Tunnelgeneralen vil nå ta opp saken med Samferdselskomiteen på Stortinget, og da i første omgang med Anne Berit Andersen (H) fra Vest-Agder.Også daglig leder av Hidra bompengeselskap som ble stiftet i fjor, Gunnar Haddeland, mener det er for tidlig å avskrive fastlandsforbindelsen. Han viser til at det kan være mulig å frigjøre rassikringsmidler til prosjektet. Fylkesordføreren aktiv

Fylkesordfører Thore Westermoen er styreleder i bompengeselskapet. Selv om han innser at det nå blir vanskeligere å få bygd tunnelen, vil han fortsette å jobbe for fastlandsforbindelsen til Vest-Agders største øy.- Vi vil jobbe for at Veidirektoratet skal legge de faktiske utgiftene med ferjedriften til grunn for beløpet som skal overføres til tunnelbyggingen. Jeg mener også sentrale myndigheter må kunne diskutere regelen om at nedskrivingstiden for fastlandsforbindelsen bare skal være på 15 år på nytt, sier Westermoen..torbjorn.witzoe@fedrelandsvennen.no