KRISTIANSAND: Stedet var Kristiansands storstue, Byhallen. Og mens noen tilhørere nærmest slaktet slagordet «Ja, vi er kanskje litt bortskjemte», syntes andre at det hadde noe for seg. — Det var vel ikke så verst respons. Mange i salen syntes vi hadde gjort en god og grundig jobb, sier den utflyttede kristiansanderen og kreative lederen i PR-byrået Dinamo i Oslo.Selskapet har fått oppdraget med å lage en PR-profil for Kristiansand, som kommunen skal bruke i markedsføringen sin. I går fikk Halvorsen anledning til å fortelle historien bak det omdiskuterte slagordet som lekket ut i Fædrelandsvennen torsdag i forrige uke. Helt feil

Og det var under en av de utallige intervjurundene med grupper av kristiansandere, at formuleringen spratt fram. Hensikten med intervjuene var å finne fram til en felles identitetsplattform som kan brukes i kommunikasjonssammenheng.- Vi spurte hundrevis av kristiansandere om hva de først og fremst forbinder med byen sin, og i en av besvarelsene kom formuleringen. Det slo oss at den kunne brukes som et slagord, fortalte Halvorsen.- Tatt ut av sin rette sammenheng vil slike slagord bli fullstendig meningsløse. Det blir helt feil å dømme en samlet informasjonsstrategi ut fra et enkelt slagord, sier Engh Halvorsen, med klar henvisning til Fædrelandsvennens oppslag. Mye bra

Dinamos «pakke» til Kristiansand er en samlet plan for profilering av byen som tar utgangspunkt i fire sannheter. De går ut på at Kristiansand er:herligblomstrendetilgjengelig ognyskapendeMed utgangspunkt i disse verdiene vil Dinamo at kommunen skal lage informasjonskampanjer som får mottakeren til å sitte igjen med et inntrykk av at Kristiansand er byen som gir dem et rikere hverdagsliv.- Intervjuer med mer enn 500 kristiansandere forteller oss at dette er verdier innbyggerne forbinder med byen sin. Og hvis vi tror på det, så kan vi få andre til å tro på budskapet vårt, sier Halvorsen.Som utflyttet sørlending mener han med hånden på hjertet at kristiansanderne har god grunn til å føle seg, ja, litt bortskjemte.- Selvfølgelig vet jeg at Kristiansand ikke er noen Kardemomme by, der alt er såre vel. Men når vi skal presentere oss for omverden, er det naturlig å trekke fram de positive sidene ved byen, sier han.Bjarne Ugland, varaordfører og leder for kommunens profileringsprosjekt, var storfornøyd med det han så og hørte på møtet. Dinamo kommer til å levere en regning på rundt 400.000 kroner for sitt arbeid.- Jeg synes Kristiansand har fått mye igjen for pengene, sier Ugland. Nå vil han ha profilpakken ut på høring blant politikerne. Til syvende og sist må Kristiansand bystyre bestemme seg for om de vil gå for opplegget.I mellomtiden ønsker Ugland å prøve ut prosjektet i samarbeid med fire-fem nøkkelbedrifter i Kristiansand. - Vi har vært i samtale med blant andre Dyreparken og HiA, som kan være interessert i å prøve ut konseptet, sier Ugland.