LILLESAND/ARENDAL: Fylkesmannen i Aust-Agder peker i brevet til Miljøverndepartementet på at en tunnel under Kaldvell vil gi redusert sikkerhet med tanke på brann og havari. Han mener den samfunnsmessige gevinsten ved en tunnel-løsning ikke står i forhold til den store ekstra investeringen på 300-340 millioner. Som kjent vedtok kommunestyret i Lillesand med 16 mot 13 stemmer 10. september å gå for tunnel under Kaldvellheia når ny E 18 skal bygges gjennom kommunen. Veivesenet har for lengst levert innsigelse og holder fast på dagalternativet. Meklingen i sommer førte ikke fram, og saken skal nå få sin endelige vurdering i Miljøverndepartementet. Sunde skriver at ny E 18 mellom Grimstad og Kristiansand som fire felts motorvei har vært en av de viktigste enkeltsaker på Sørlandet på svært mange år. Saken angår alle, fra privatpersoner og næringsliv til offentlig virksomhet. Den er også viktig for fremtidige, naturlige fylkes— og kommunesammenslutninger. Fylkesmannen peker på at Lillesand fra mange hold både i Aust- og Vest-Agder har vært sterkt oppfordret til å gå inn for dagalternativet. Sunde legger til at den endelige avstemningen i kommunestyret bare ga et knapt flertall for tunnel.Lillesand viser til store friluftsinteresser og naturkvaliteter. Men her peker Sunde på at verken NVE - som har forvaltningsansvaret for Kaldvellelva som varig vernet vassdrag - eller fylkesmannens miljøvernavdeling har kommet med innsigelse til dagalternativet. Sunde peker på redusert trafikksikkerhet ved valg av tunnel, særlig fordi tunnelen får et lavbrekk. I tillegg føler mange seg usikre i tunnel og vil foretrekke en annen vei, det vil si dagens E 18. Sunde mener at den planlagte buebroa på 120 meter er tilpasset mest mulig for å gi en minimal virkning på omgivelsene.Fylkesmannen skriver i brevet at han er ukjent med at det noen steder i landet er blitt akseptert å bygge «miljøtunneler» i den størrelsesorden og til de utgifter det her er snakk om. «Å akseptere kommunens krav om merutgifter i denne størrelsesorden ut fra lokale vurderinger, vil sette en standard for videre veiutbygging i Norge som kan få uberegnelige konsekvenser», skriver han. Og legger til at dette kan gi en uheldig forfordeling av Lillesand kommune, i forhold til andre kommuner på strekningen Drammen-Kristiansand. «Graden av unikhet i området gir ikke grunnlag for en slik forfordeling», skriver Sunde.