KRISTIANSAND: — Dette kunne blitt alvorlig hvis det hadde vært folk på dekk. Det var det heldigvis ikke, sier kaptein Osvald Amland på «Normand Clipper».Det var tirsdag kveld like etter klokken 22 uhellet om bord på skipet skjedde.- Vi hadde avsluttet testingen av den nye krana for dagen, og satt loddet på dekk. Da vi skulle snu og gå inn til Kristiansand, skled loddet inn i rekka. Rekka fikk seg en kraftig trøkk. Dette var en lettrekke, og den røyk derfor av, sier Amland. Lodd på 60 tonn

Loddet som satte seg i bevegelse veier hele 60 tonn.«Normand Clipper» lå halvannen sjømil ut av Oksø da ulykken skjedde. Det var høy sjø, bølgehøyden var ifølge Amland tre-fire meter.- Dette håper jeg ikke skjer igjen, og dette er ikke vanlig, sier Amland.Testen gikk ut på å heve det 60 tonn tunge loddet opp av sjøen. Etter testen ble loddet satt på dekk og stroppet til krana. Derfor gikk ikke loddet over bord, selv om det satte seg i bevegelse.I går ble skadene utbedret, og kapteinen hadde ikke oversikt over hvor mye skadene koster.- Det blir en forsikringssak, opplyser Amland.Supplybåten «Normand Clipper» har de siste ukene ligget i Kristiansand for å teste ut en ny kran som er blitt montert. Det var under testingen av denne nye krana uhellet skjedde.- Vi holder nå på å undersøke hvor mye skade som har oppstått. Rekka er skadet, men vi kontrollerer også om krana har blitt skadet. Derfor har vi så langt ikke oversikt over kostnadene, sier Sven Stokkeland, viseadministrerende direktør i Karmøy-rederiet Solstad Shipping, som eier båten.Stokkeland fremhever at ingen kom til skade i uhellet. Skal ut i Nordsjøen

Rederiet var nesten ferdig med testprogrammet, etter at den nye offshorekrana med en løfteevne på 250 tonn ble montert.- Båten skal ut i Nordsjøen over helgen, og vi håper og tror at uhellet ikke forårsaker forsinkelser, forteller Stokkeland.Rederiet avventer rapport fra skipet, og har ikke tatt kontakt med Sjøfartsdirektoratet etter uhellet.Havnevesenet er blitt muntlig orientert om uhellet.- Dette er et uhell som kan ha hatt værmessige årsaker. Jeg kan ikke se at de har gjort noe som gjør at vi skal bry oss med dette, sier Thomas Granfeldt, driftssjef ved Kristiansand Havn.