KRISTIANSAND: Han er avdelingssjef i Vest-Agder fylkeskommune med ansvar for kultur, næring, samferdsel og stedsutviklingsplaner.Vi hører mye om og fra kultursektoren, men mindre om fylkeskommunens viktige rolle i kulturformidlingen.— Det er heller ikke noe poeng, for hele kultursektoren er egentlig ofte et bredt privat/offentlig samarbeid. Og da skal du eksponere fagpersonene og entusiastene. Det offentliges rolle blir gjerne å være bakspiller, men det er en kjemperolle, sier Abildsnes.I Vest-Agder er det fylkeskommunen som representerer det eneste tunge kompetansemiljøet. - Dette kompetansemiljøet er ekstremt viktig for kultursektoren, understreker Abildsnes. Han poengterer at det i Vest-Agder de siste 8-10 årene har vært viktig at fylkeskommunen har økt sin bevilgninger til kultur mye sterkere enn staten. - For alle museene og mange andre er fylkeskommunen blitt den viktigste samarbeidspartneren. Dessuten har fylkeskommunen nå ekspertise innenfor alle faggrupper: arkeologi, kunsthistorie, kultur, kystkultur, kunst, musikk og teater. Slik kan frie grupper hjelpes og støttes økonomisk. En stikkordmessig oppramsing forteller at fylkeskommunen er engasjert på en mengde felter innen for området kultur.- For å ta allmennkulturen først: Sammen med staten og kommunen støtter vi knutepunktinstitusjonene. Fylkeskommunen styrer hele skolekonsertordningen, det som staten kaller «den kulturelle skolesekken». Samtlige klasser i grunnskolen og barnehagene i fylket får tilbud to ganger i året på feltene teater, kunst og musikk.Plasshensyn tillater ikke å ramse opp alt fylkeskommunen er engasjert i når det gjelder allmennkultur. Også på kulturvernsiden er det en omfattende virksomhet. - Det er denne virksomheten jeg tror vil lide mest hvis fylkeskommunen forsvinner, sier Abildsnes. - Det er her vi sitter med den store kompetansen. Vi bygger nå tusenårsstedet på Lindesnes. Jeg tror ikke nasjonalt fyrmuseum ville kommet til Lindenes hvis ikke fylkeskommunen hadde jobbet så iherdig for det. Det var bare ett av mange eksempler Abildsnes trekker fram. - Jeg kan plukke eksempler i alle kommuner som går på kulturhistorie, hvor fylkeskommunen har både kompetanse og penger. Så blir det et spleiselag, sier hanDet har vært lite forskning omkring Agders del av norgeshistorien. Nå har fylkeskommunen bortimot fire årsverk i arkeologi, og prøver å samarbeide med Instittutt for historie på HiA. Nye sider av Agders betydning i norgeshistorien avdekkes stadig. Avbildsnes sitter også med ansvar for næring, samferdsel, og stedsutviklingsplaner.- Men jeg føler at det er på kultursektoren det regionale nivå vil ha en veldig viktig rolle, understreker han. - Næringsavdelingen er svært lik kultursektoren. Fylkeskommunen driver lite selv.Vår rolle er på en måte å tre inn der det private initiativet ikke er godt nok, sier Abildsnes. I år har kulturavdelingen ca. 35 millioner til disposisjon. Transportsektoren har derimot langt større pengesekk. - Fylkeskommunen er ansvarlig for all kollektivtrafikk. Til det bruker vi ca. 140 millioner. Anbud innhentes og alle bussrutene i fylket kjøres på kontrakt med fylkeskommunen. Til fylkesveiene brukes årlig ca. 60 millioner pluss 10 millioner til investeringer. Trafikksikkerhet er også en oppgave for fylkeskommunen. Et annet felt hvor fylkeskommunen prøver å engasjere seg mer og mer er stedsutvikling både av byer og tettsteder. Det er et viktig lokaliseringskriterium.- Vi ønsker å ha langt flere arkitektkonkurranser og få en sterkere debatt om hva som er stygt og fint, sier Abildsnes.Sikring av friluftsområder kommer også inn under dette begrepet. Det er en viktig kvalitet for å bo godt på Sørlandet, understreker Kjell Abildsnes.