LILLESAND: — Tjenestene i Lillesand bør være mer systematiserte, og det bør innføres bedre rutiner. Det sier rådgiver Anne Kari Thomassen i Helsetilsynet i Aust-Agder. I en rapport går det fram at Helsetilsynet ser med bekymring på at Lillesand kommune ikke i tilstrekkelig grad sikrer seg at personer med behov for langvarige og koordinerte helsetjenester fanges opp av systemet.«Det er ikke akseptabelt at denne viktige tjenesten er uklart organisert, og at det er uklart hvilke personer som håndterer forespørsel om habilitering og rehabilitering. Konsekvensen av dette kan bli at personer med klare behov for slike tjenester ikke får den helsehjelp de rettmessig har krav på,» skriver Thomassen i rapporten.Her går det blant annet fram at det ikke finnes en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet i kommunen. Dessuten er det flere av brukerne med behov for langvarige og koordinerte tjenester som ikke har fått tilbud om individuell plan, til tross for at det er behov for det. Barn og unge

Videre pekes det på at kommunen bør sikre seg at de ansatte har en felles forståelse for begrepene habilitering, rehabilitering og individuell plan. Kommunen bør også sikre seg at brukere får reell brukermedvirkning og bør vurdere om det er hensiktsmessig med så mange ansvarsgrupper.Medisinsk habilitering og rehabilitering er en lovpålagt tjeneste som alle som bor eller oppholder seg i kommunen kan ha krav på.I rapporten pekes det også på at man bør ha et særlig fokus på barn og unge med behov for langvarige og sammensatte tjenester. Det kan være av avgjørende betydning for funksjonsnivå og livskvalitet senere i livet. Kommer på plass

Lillesand kommune har fått frist til 15. desember med å gi en tilbakemelding.- Det skal vi klare, sier pleie- og omsorgssjef Geir Gabrielsen.- Vi har noen mangler, men noe er allerede rettet opp, sier Gabrielsen. Han oppfatter ikke rapporten som svært kritisk, men som et spark bak for å få tingene på plass.- Vi vet at brukerne får mye hjelp fra forskjellige instanser, men det kan nok bli enklere for dem å forholde seg til hjelpeapparatet hvis de bare har én instans å forholde seg til, mener Gabrielsen. Det skal bli et telefonnummer og et menneske som får ansvaret for en person som har behov for hjelp fra forskjellige helsetjenester. Nå har kommunen kun en midlertidig ordning.Det er utarbeidet en mal for å lage individuelle planer, men den er ikke satt i verk ennå.- Brukerne får hjelp, men den er ikke koordinert.Gabrielsen forklarer rotet i begrepene habilitering og rehabilitering med at tjenesten for psykisk utviklingshemmede (PU) i Lillesand kalles for habiliteringstjenesten. Det blir misvisende for de ansatte. Her må det gås noen runder for at folk skal kunne forstå forskjellen på begrepene.- Habilitering gjelder hjelp til personer med medfødte skader eller sykdommer, mens rehabilitering dreier seg om å komme seg på beina igjen etter en skade eller sykdom, forklarer Gabrielsen.