Landsdelen dirrer av spenning. Knipsefotokunstinteresserte verden over retter dette døgnet oppmerksomheten mot Hennes Majestet Rægas avgjørelse. Fem dager i uken, sommeren gjennom, har vi presentert en finalist. I dag ser du de seks siste. Alle sommerens knips deltar i finalen. Hveeeeeeem eeeer vinnnnnneren?? Følg med i morgen.«Barnebarnet i 17.mai-toget» har knipsefotokunstgrafitør Liv Nordhagen i Kristiansand kalt dette bilde i klassen for jakkeflaggrafibunaddokumentasjonsbilder.Dette bildet har en utrolig komposisjon til å være et typisk actionbilde, altså et dokumentarisk bilde. For se på hvor jakkesnippen i venstre kant starter bildet og gyver løs på 17.mai-elementene som bunad og norske flagg. Et bilde spekket med stemning og barnslig utfoldelse. Den grå og våte veibanen «prøver» å dempe feiringen i bildet, men de menneskelige faktorene «overdøver» været og gir bilde klang, hurrarop, Ja vi elsker, lakksko, foreldrebenstilling (se i bakgrunnen) og musikk. Liv bor i Skuteveien.«Fugl i sølepytt»har knipsefotokunstgrafitør Turid Kristiansen i Kristiansand kalt dette bildet i klassen for vingeblinknebbegrafivasksamtidskunstbilder.Det skal en utsøkt riktig vinkel av sollys mot blenderringen i objektivet til hvis du skal få fram denne effekten av lyskrystaller. Her nytter det ikke med autofokus. Her må det fotografisk kunnskap på høyeste plan til for å nå slike resultater. Fuglen bader villig vekk, ja nesten helt vekk, men iakttakeren aner fuglens lek og renselsesprosess i sølepytten. Et bilde så abstrakt at det nærmest ligner et maleri. Uskarpheten går over i full skarphet og gir motivet dybde, selv om sølepytter slett ikke er det. Et fargebilde i alle verdens gråtoner er også svært vanskelig, men Turid klarte det mesterlig. Uvitenheten om det er en bokfink eller rett og slett en spurv, gir bildet den tankeprosess som trekker iakttakeren oftere og oftere tilbake til bildet. Turid bor i Elgstien.«Luftige svev» har knipsefotokunstgrafitør Hilde B. Udø i Vennesla kalt dette bildet i klassen for trampolegghøydelinesvevdokumenatsjonsbilder.Dette er en vakker billedskildring fra en av sommerens store slagere, trampolinehopping. Mens alle andre fotografer jager etter det luftige svevs høyde, har Hilde her gjort det originale å fange inn satsøyeblikket. Men ikke nok med det, hun har plassert hopperens ben på en komposisjonell ekstatisk fremragende plass i bildet. Aldri har vi sett et slikt trampolinebilde. Dette vil bli retningsgivende for trampolinefotografering i lang tid fremover. Vi legger også merke til fjellryggen som rammer inn trampolinen, mens treet nærmest løfter føttene inn i bildet og gjør fargekontrasten mellom fotsålen/tærne maksimal og gir bildet et flerdimensjonalt imperialistisk uttrykk. Bildets beskjæring av trampolinens bein gjør det enda lettere å oppfatte genialiteten. Vi ser ikke hvor dypt hopperen ligger. Det ville svekket effekten av føttenes plassering. Hilde bor i Åsveien.«Dømt til døden» har knipsefotokunstgrafitør Torbjørn Helle i Trondheim kalt dette bilde i klassen for skyggehalsfjærfjæredødendokumentasjonsbilder.Dette er et gripende bilde fra Marivold hvor denne svanen hadde hadde skadet seg, og måtte bøte med livet. Professor Torbjørn ved NTNU Trondheim (Norges Teknisk Naturvitenskapelige Universitet) kom til stedet og gjorde en kombinasjon av vitenskap og fotoskap som endte både for bildet og svanen. Dette halsbrekkende bildet har dramatikk, menneskelighet, humanitet, fjære og salte stein i en så fin kombinasjon at professoren snart må utnevnes til det samme i knipsefotokunstgrafi. Vi legger til at morgendagens avgjørelser ikke er tatt. De blir tatt i natt, noen timer før avisen trykkes. Det elegante er at Torbjørn ikke har fanget inn smerten i svanens øye. Det er kunstnerisk for lett. Takk. Torbjørn har vært på ferie i Grimstad.«Fot i hose» har knipsefotokunstgrafitør Morten Lauvrak i Kristiansand kalt dette bilde i klassen for grasstråtågrafisprangtidskunstknipsebilder.Sjelden ser vi en så rolig fargemessig billedflate med så enormt mange elementer, likevel. Spennende løsning, dette å mette bilde med en farge, og pøse på med andre elementer som skal pirre den bildeinteresserte. Dette klarer Morten suverent. Men bildets høyepunkt er likevel foten i hosen. Bildet har en kombinasjonslukkereffekt som gir motivet fart og foten er virkelig i steget, på vei inn i hosen. Et glimrende bilde som samtidsmuseer vil ønske seg på veggene. Grasstråtåa utgjør hovedintrykket og gir bildet er ekstra løft kunsterisk. En sommerslig glede taler i skrittet og mykheten i grasset ligger også i bildet. Morten bor i Bringebærveien.«Sommerfugl» har knipsefotokunstgrafitør John Emil Refsnes i Kristiansand kalt dette bilde i klassen for håndfuglleddgrafifotokunstbilder.Her han vi en ytterst interessant manøver av en tilårskommen fotograf. John Emil er nemlig 71 år. Ved dette bilde viser han ungdommelig og moderne kreativitet. Ved å legge fokus på bakgrunnen gir han oss en mulighet til å tolke bildet, og ikke bare lene seg til visehvadeterduser-faktoren. Spenningen, barnets oppdagerglede og naturlighet i sommerfuglens spill på armen oser i bildet, likevel. Vi kan se at dette slett ikke er noe heldig øyeblikk, eller flaks. Dette er kunstnerisk hengivnhet til motivet. John Emil bor i Nedre Lunds vei.