KRISTIANSAND: — Det er alt for mange klager på parkeringsbøter og borttauing, sier Else Tellefsen ved Forbukerrådet i Kristiansand. Nå håper Forbrukerrådet at en ny klagenemnd skal være klar innen sommeren. Det er et stort problem at de private parkeringsselskapene har ulike regler, skilting og måter å besvare klager på.Som Fædrelandsvennen skrev 14. februar, klagde Erik Ramland på en bot han fikk på EUROPARKs parkeringsplass ved Kjøita onsdag kveld 4. februar. Ramsland så ikke skiltingen i tussmørket, og sendte en klage med god beskrivelse av forholdene. Nå har han fått et svar på klagen fra EUROPARK. I brevet viser EUROPARK kun til at det ikke forelå synlig parkeringsbillett i frontruten. De kommenterer i det hele tatt ikke de omstendigheter med dårlig skiltning, som Ramsland klager på.- Dette er et «god dag mann økseskaft-svar», sier en oppgitt Else Tellefsen i Forbrukerrådet. Det er blant annet slike svar Forbrukerrådet nå vil til livs. Den nye klagenemnda er et samarbeid mellom parkeringsbransjen, forbrukerombudet og Forbrukerrådet. De vil behandle klager fra kundene, i tillegg til en rekke felles regler. Blant annet skal ikke lenger kontrollørene arbeide på provisjon. Tidsfristen for å betale parkeringsavgiften skal være rimelig, og de vil ha felles reglement for skilting.EUROPARKs Pål Gleditsch ved oslokontoret innrømmer at svaret på klagen til Ramsland ikke holder mål.- Svaret er ikke godt nok. Brevet skal behørig gi svar på alle punkter kunden klager på, sier han til Fædrelandsvennen. Han opplyser at EUROPARK mottok 15.000 klager i fjor. Men han synes ikke det er mye, sett ut fra at antallet kundebesøk var 16 millionerbirger.ringseth@fedrelandsvennen.no