KRISTIANSAND: — Statistisk var desember i fjor helt eksepsjonell i fylket vårt. Åtte drepte i trafikken i løpet av en måned er helt uvanlig. Fram til 27. november var fem bilister drept i Vest-Agder. Så omkom det altså åtte i løpet av en måned, og fem av disse bare i Gyland i tre ulike ulykker. Det skal jo nesten ikke kunne skje, sier distriktssjef Johan Mjaaland i Statens Vegvesen i Vest-Agder. En undersøkelse viser nemlig at antall trafikkulykker er på vei ned, antall drepte er færre og antall skadde er redusert. Fra toppåret 1997 er antall drepte og hardt skadde redusert med 32 prosent. Særlig fra 2001 har nedgangen vært markert i hele Region Sør - fra og med Buskerud til og med Vest-Agder. - Det er gledelig at nedgangen er markert, særlig med tanke på den økte trafikkutviklingen som har vært i samme periode, sier Mjaaland.Men for Vest-Agder har antall drepte og hardt skadde svingt rundt 60 personer i tiårsperioden, med topper i 1995 og 1999 på omkring 75. Fra 2003 til 2004 var det en liten økning i Vest-Agder til 59 og en markert økning i Buskerud. I Aust-Agder har nedgangen vært jevn de siste fem årene. Det siste året har det stupt i antall drepte og skadde i Vestfold og Telemark. I fjor omkom 13 mennesker i trafikken i Vest-Agder og ti i Aust-Agder, til sammen 23. I 2002 døde 30 personer på sørlandsveiene. 1999 var det verste året med 39 drepte i Agder-fylkene.Mjaaland peker på flere konkrete tiltak som over noen år har gitt effekt og reduserer antall ulykker, drepte og skadde:- Vi har bygget nye vegstrekninger og flere midtdelere, har utbedret sideterrenget slik at det ikke er dødsstraff om man skulle havne utfor veien, vi har fått nedsatt hastigheten og etablert «romlefelt» som vekker bilisten hvis han kjører på de gule eller hvite brutte stripene, forklarer Mjaaland. - En fortsettelse av dette kombinert med holdningsskapende arbeid bringer oss videre i arbeidet mot null-visjonen som er ingen drepte og alvorlig skadede i trafikken, sier Mjaaland. Her er noen klare trekk han fremhever fra statistikken: 25 prosent av de drepte og skadede er i alderen 16-20 år. Det skjer ikke minst i helgeulykker. Det er en liten reduksjon i aldersgruppen 21-24 år.Det er minst alvorlige trafikkulykker i vintermånedene, trolig fordi folk kjører litt snillere da etter føreforholdene.Det skjer flest trafikkulykker mellom klokken 14.00 og 18.00 på hverdager - trolig fordi folk stresser hjem fra jobb til ymse gjøremål og ikke er nok aktpågivende. I Vest-Agder er det ingen økning i moped- og mc-ulykker slik det er i resten av landet. - Og når det gjelder Gyland og ulykkene der, vil det bli utbedret med rekkverk på riksvei 466 i løpet av våren, sier Johan Mjaaland. svein.versland@fedrelandsvennen.no