KRISTIANSAND: — Diskusjonen er unødvendig fordi det er et alternativ som administrasjonen i kommunen oppfatter som minst like godt som bompengealternativet, sier Holmelid og viser til forslaget Byutredning Kristiansand omtaler som «styrt».Det satser tungt på bedre busstilbud, med hyppigere avganger og lavere priser, i stedet for storstilt veiutbygging.Konsekvensene av det styrte alternativet er ifølge Byutredning Kristiansand at økningen i biltrafikken stopper opp, fordi bussbruken øker. Byutredningen omtaler forslaget i svært positive ordelag: Bedre fremkommelighet

«Til tross for liten satsning på vegbygging, blir fremkommeligheten for biltrafikken generelt som i 1999, og i sentrum noe bedre enn i 1999. Fremkommeligheten for myke/svake grupper bedres, det samme gjelder trafikksikkerhet, bomiljø, samt luftforurensning og støy». Den siste uken har Fædrelandsvennen omtalt prosjektet Byutredning Kristiansand gjennom flere artikler. Utredningen handler om hvordan vei-, transport- og arealutviklingen skal være i perioden 2006-2015. Byutredningen sier blant annet at bilistene må betale bompenger også etter at nåværende periode går ut i 2006, hvis man skal ha forhåpninger om bedre E 18 og 39.Holmelid vil i stedet ha den «styrte» løsningen. - Da slipper man bøygen med bompenger ved at vei-investeringene utsettes, argumenterer SV-eren. - «Alle» mener at europaveien må opprustes betydelig. Er det ikke da feil å utsette problemet? - Man utsetter ikke problemet, men investeringsbehovet. Selv om man må øke investeringene til vei senere, har man i mellomtiden spart både renter og avskrivninger, svarer Holmelid. Prosjektgruppen bak Byutredning Kristiansand anbefaler politikerne å gå for alternativet som kalles «moderat», som etter alt å dømme krever lokal delfinansiering gjennom bompenger. Byutviklingsstyret skal ta stilling til byutredningen 16. mai. Deretter skal saken til bystyret. frode.sandal@fedrelandsvennen.no