KRISTIANSAND: Da bystyret vedtok utbyggingen av E 18 mellom Bjørndalssletta og Gartnerløkka i september 1997, hadde veiprosjektet en kostnadsramme på 760 millioner kroner. Av dette skulle 440 millioner kreves inn gjennom bompengeordningen.I januar i år ble utgiftene indeksregulert, og prosjektets ramme oppjustert til 791 millioner kroner. Som følge av reguleringen, må 18 millioner kroner ekstra kreves inn i bommene.I avtalen med veivesenet har bystyret forpliktet seg til å være med å spleise på en kostnadssprekk på inntil 10 prosent. Det innebærer ytterligere 45,8 millioner kroner i bompenger. Denne garantien utløses nå, fordi utbyggingen viser seg å bli 13-14 prosent dyrere enn antatt.Ekstra utredning

I tillegg til de 63,8 millionene som må kreves inn som følge av indeksregulering og overskridelser, skal også de to millioner kronene som er brukt til utredning av alternative tunnelløsninger i Baneheia dekkes med bompenger.I juni i år vedtok bystyret dessuten at det kan opptas lån på 50 millioner kroner for å forsere utbyggingen av E 18 på Oddernesveien. Lånet gir renteutgifter på 2-4 millioner kroner, som også skal betales med bompenger.Det betyr at i stedet for de opprinnelige 440 millionene som skulle kreves inn, må bilistene nå betale til sammen nærmere 510 millioner kroner i bompenger. Økningen på nesten 70 millioner tilsvarer en bortimot ett år lenger innkrevingsperiode.Kan bli utsettelser

Utbyggingssjef Arne Birkeland i Vest-Agder Vegvesen bekrefter tallene. — Avtalen bystyret har inngått om å være med å dekke inntil 10 prosent overskridelse er en standardavtale, som gjelder alle slike prosjekter. Med den fordelingsnøkkelen som ligger til grunn, blir bompengedelen på overskridelsen 45,8 millioner kroner. I tillegg kommer indeksreguleringen, utredning av alternative løsninger og eventuelle renter på lån, sier Birkeland.Kostnadene for utbyggingen av E 18 gjennom Kristiansand er nå steget til nesten 900 millioner kroner, mens prosjektets ramme i januar var 791 millioner.- Overskridelsen er over 10 prosent, men det som går ut over denne prosenten, må staten ta alene, bemerker Birkeland, som ikke ser bort fra at utbyggingen kan bli redusert som følge av kostnadssprekken.- Samferdselsdepartementet har sagt at en utsettelse av krysset på Bjørndalssletta kan blir aktuelt, men noen avgjørelse er ikke fattet ennå, sier Arne Birkeland.