KRISTIANSAND: Mens eksisterende sjøkart har et slingringsmonn på pluss/minus 500 meter, er de nye kartenes presisjon zoomet inn til et maksimalt avvik på 50 meter.Onsdag presenterte Sjøkartverket sjøkart 9 med detaljerte beskrivelser for strekningen Lillesand _ Ny-Hellesund i målestokk 1 til 50.000. Dette er tredje etappe over sørlandskart. Det første, fra Lista til Lindesnes, kom sist vinter. Det andre, fra Lindesnes til Ny-Hellesund i Søgne, kom i sommer.Neste kart i serien er sjøkart 8 for strekningen Justøya i Lillesand til Ytre Torungen i Arendal. Deretter kommer sjøkart 7 for Ytre Torungen til Sildeodden mellom Tvedestrand og Risør. Hele Sørlandet skal være tegnet inn i løpet av 2001.Med moderne utstyr kan båtførere plotte kurs gjennom Blindleia via satellitt. Det kunne man i og for seg før også, men da med en viss fare for å treffe Ågerøya om man stolte blindt på elektronikken. Nå skal faren for elektronisk feilnavigering være betydelig redusert. En GPS-mottaker gjør det mulig å stake kurs direkte i kartet uten omregning.«Bløde» konsonanter

En annen nyhet er at de nye kartene har mer nostalgisk preg. Den nye navneloven har rammet Sjøkartverket i slik grad at folkelig uttale på stedsnavn er benyttet. For eksempel heter øya Ytre Uvår i Søgne nå Ydder Uvåg. Den innerste bukten på Monsøya heter Vrageviga.Finn Isaksen i Statens Kartverk i Vest-Agder sier at det nå er tillatt å bruke lokale varianter av stedsnavn. Derfor er som regel «bløde» konsonanter brukt på steder der innfødte uttaler konsonanter bløtt.Sjøkartverket, som sorterer under Statens Kartverk, skal totalt lage 132 sjøkart Norge rundt. Det aller siste, for østlige Finnmark til grensen mot Russland, kommer i 2006.De første er for lengst tatt i bruk langs Rogaland og nordover fra Sogn og Fjordane.— Vi har prioritert områder med hyppige grunnstøtninger. Av de 100 fartøyer som årlig går på norsk grunn, skjer bare åtte slike uhell på sørlandskysten. Det skyldes at skipsleia går utaskjærs, sier markedssjef Kjell Birkevold i Sjøkartverket.