MANDAL: Konserndirektør i Umoe ASA, Agnar Gravdal, uttrykker seg slik om hva som kan tilfalle verftet av fregattoppdrag:— Det er ikke usannsynlig at Kværner Mandal får en del av oppgavene.Mer konkret vil han ikke være. Umoe underskrev tidligere i år en eksklusivitetsavtale med spanske Bazan som etter alle solemerker skal bygge de fem fregattene for Norge. Det betyr at Kværner Mandal er prisgitt hva Umoe vil tilføre verftet av oppdrag.- Vi kan ikke være mer nøyaktige overfor Kværner Mandal før Stortinget har tatt en endelig avgjørelse. Vi har selv bare en avtale som er rund i kantene overfor Bazan som også ønsker å vente på avklaring, sier Gravdal.Nye eiere

Han sier at de også må forholde seg til de nye eierne av Kværner Mandal.- Hva om de nye eierne er konkurrenter av oss, foreksempel Blohm+Voss (den andre fregattinteressenten, red. anm.)? Det er mange hensyn å ta, sier Gravdal.Han tar det for gitt at departementet tar tak i gjenkjøpsavtalene og sørger for skikkelige og forpliktende kontrakter for småbedriftene i Norge.- Det er store beløp det dreier seg om og som ikke nødvendigvis skal brukes til militære formål, påpeker han.En som derimot slett ikke er sikker på at Bazan vil komme med noe mer enn fagre løfter om gjenkjøp, er klubbformann John Harald Pedersen hos Kværner Mandal:- Jeg tror ingenting før dette er lagt ned i skriftlige kontrakter, sier han. Han er glad Teknologibedriftenes Landsforening i går gikk ut og forlangte at myndighetene ikke inngår fregattavtale med Bazan før gjenkjøpsbiten er sikret for norsk industri.Advarer

Pedersen advarer forøvrig mot at Kværner Mandal «mister» mange av sine ingeniører til fregattprosjektet: - Vi trenger mellom 15 og 20 ingeniører når MTB-serien går i gang, sier Pedersen.Til dette til direktør Sigbjørn Ellingsen at det ikke er grunn til å frykte ingeniørmangel all den tid den nye MTB'en er prosjektert ferdig og man kan gå rett i gang med byggingen når serien blir bestilt.