ARENDAL: — Det kan se ut til at vi er en glemt landsdel veimessig, men næringslivet blomstrer. Dere må holde trøkket og kreve mer penger til E 18, sa stortingsrepresentant Åse Gunhild Woie Duesund (Krf) på stamvegmøtet på Hitec Marine i Arendal i går.Sørlandets Teknologiforum og Arendal Næringsråd sto bak næringslivsmøtet som endte med nedsettelse av en aksjongruppe. Knut Dannevig i Sørlandets Teknologiforum fikk i oppdrag å sette sammen gruppen, som også ser for seg et samarbeid med Vest-Agder.- Vi må finne på noe lurt som vil vekke oppmerksomhet langt inn i Stortingets korridorer. En aksjonsgruppe bør være forankret politisk og vi må vurdere om Agderrådet kan spille en rolle. Målet må være å øke den statlige andelen til ny E 18, sier Dannevig.Fersk fylkesordfører Oddvar Skaiaa var også klar i sin tale i går. Han vil ha mer penger til ny stamveg og vil ikke finne seg i at Agder-fylkene bare får bygget noen veistubber her og der.- Og det må skje raskt, slik at også vi får kjørt på den nye veien.Stortingsrepresentant Liv Marit Moland (Ap) og Duesund ble på møtet beskrevet som de nye budsjettkameratene og næringsdrivende håpet samarbeidet vil bidra til flere E 18 kroner.- Først må vi få godkjent bompengefinansiering og det tror jeg skal gå. Slåsskampen om de statlige veipengene vil stå i samferdselskomit¿en. Stå på. Driv lobbyvirksomhet. Det hjelper å snakke sammen, sa Moland.Divisjonssjef Ole Hadland i Ericsson Grimstad var også positiv til bompengefinansiering og viste til at det koster 500 kroner å kjøre fra Stavanger til Bergen, mens det bare koster 42 bomavgiftskroner å kjøre fra Arendal til Oslo.- Ericsson-ansatte har 1500 turer til Oslo og tilbake i løpet av ett år. Vi kjører 800.000 kilometer i året. Skal vi til Kjevik må vi beregne en halv time ekstra fordi veien er så dårlig. Vi har et stort behov for bedre vei, en vei hvor det er forbikjøringsmuligheter, sa Hadland.Lettere tilgjengelighet til Sørlandet fra øst og vest, samt en skikkelig transportkorridor gjennom Agderbyen ble fremhevet som et krav. Noen mente sørlendingen for lenge har sittet og sett på at Vestlandet har forsynt seg av statens veikonto år etter år.Vegsjef Olav Ellevseth mener aksjonsgruppa har gode argumenter å slå i bordet med, som at det er samfunnsøkonomisk lønnsomt å bygge ny vei med adskilte trafikkstrømmer. Han viser til at trafikkulykker på Sørlandet årlig koster samfunnet 600 millioner kroner. 36 millioner kroner årlig har staten tenkt å bruke på Sørlandet i planperioden 2002-2011.