Sommerkysten

Sørlandet. Vel, det er ikke mye du ser av kystens blide byer hvis du ikke hopper av i ekspressfart og lunker videre noen lokale busstopp. Og straks er du i Kragerø, Risør, Tvedestrand, Arendal, Grimstad eller Lillesand. Hvilken er hvitest langs kysten der? Både Nor-Ways Sørlandsekspressen og konkurrenten.no iler av gårde på E-18 mellom Oslo og Kristiansand.

Sørlandsekspressen har flest avganger og flere stopp, men konkurrenten.no er rimeligst med 360 kr. mot kr. 380, dessuten 20 min. raskere, snaue fem timer.

Sommerøyene

Hvaler. Oslofjord Ekspressen kan bringe deg fra Sandvika i Bærum til Skjærhalden på Hvaler. Ingen grunn til å stoppe før øyriket perler seg med myke skjær. Fredrikstad kan du ta på tilbakeveien, jangle på vollæne i den gamle festningsby og drive bryggelangs fra halvlitrær til halvlitrær langs Glomma.

Opptil ni daglige avganger. Kr. 175 en vei. Reisetid: 2 timer.

De dype skoger

Østerdalen og Røros. Mellom Trondheim og Oslo kan du kombinere to ekspressruter og få med deg både Røros og attraktive Østerdalsbygder som Rena, Alvdal og Tynset. Kanskje tar du deg noen dager i Femundsmarka også. Men det er bare om natten Østerdalekspressen legger veien innom den gamle bergverksbyen. Mellom Trondheim og Røros sørger Rørosekspressen for opptil fire daglige avganger

Mellom Oslo-Trondheim er det tre avganger i døgnet med Østerdalsekspressen. Makspris 290 kr. Reisetid: 8 timer og 15 min. på dagtid og snaut ni timer om natten via Røros. Rørosekspressen bruker drøyt tre timer til Trondheim. Makspris 125 kr.

De mange muligheter

Haukeliekspressen. Vil du i østerled eller vesterled, fra Oslo/Tønsberg til Bergen/Haugesund eller omvendt? Du kan koble deg til med Setesdalekspressen fra Kristiansand i Seljord eller Suleskarekspressen fra Stavanger på Åmot i Vinje. Så her kan du turiste deg i mange retninger. Du kan få med deg rotfestet bygdekultur i Seljord, Morgedal og Vinje, vestlandsk seterliv på Haukelifjell og frukthøsten langs Hardangerfjorden.

Det er 2-3 gjennomgående avganger i døgnet. Reisetid Oslo-Bergen 10,5 timer og Oslo Haugesund 8 timer og 45 min. Pris henholdsvis kr. 640 og kr. 550 en vei.

Fra sjø til fjell

Setesdalekspressen. Fra Kristiansand er du på Haukelifjell i løpet av drøyt fire timer. Har du det ikke så travelt, kan du stige av og få med deg mineralparken i Evje eller tradisjonsrike Bygland med dampbåten Bjoren. På Haukeli kan Haukeliekspressen bringe deg videre til nye muligheter.

Det er kun én daglig avgang mellom Kristiansand og Haukeli, men to på fredager og søndager. Reisetid: 4 timer og 15 min. Pris: 270 kr.

Det magiske navnet

Suleskarekspressen. Bare navnet vekker reisefristelser, og stig for all del av underveis. Du kan få med deg både Jæren, Ryfylkeheiene, en sving av Setesdal med spelemenn og sølvsmeder i Hylestad og Valle, dessuten Vest-Telemarks fjell. Dalen hotell er verdt en overnatting, fylt av knirkende tradisjon og pietet.

Kun en daglig avgang og bare i sommersesongen frem til 5. september. Korresponderer med Haukeliekspressen på Åmodt i Telemark. Reisetid: 5 timer og 15 min. En vei koster 330 kr.

Den store konkurransen

Oslo-Bergen. Konkurransen er hard mellom Oslo og Bergen. Prisene er lave enten du velger E16 Xpressen eller Lavprisekspressen.no. For den som ikke skal mellom de to byene i ekspressfart er kanskje heller valget hva du vil oppleve underveis.

Lavprisekspressen tar turen gjennom Hallingdal og ned mot Lærdal ved Sognefjorden og videre til Voss Da kan du stige av både i Gol og Hemsedal eller ta turen til Finse fra Flåm.

Nor-Ways nye ekspressrute av året følger E-16 gjennom Valdres og over Filefjell. Selv kan du stikke av til Beitostølen og Jotunheimen før du fortsetter videre til Lærdal, Aurland og Gudvangen med nye avstikkermuligheter.

Fra Lærdal kan du stige over på Sogn og Fjordane ekspressen som går mellom Oslo og Førde. Da kan du få med deg både Sogndal og Fjærland med Isbremuseet.

Lavprisekspressen har både dagrute og nattrute alle dager unntatt lørdag, men færre stoppesteder enn E16Xpressen. Reisetid: 8 timer og 5 min. Pris fra kr. 49. Makspris 199 kr. frem til 15. august. E16Xpressen har en daglig avgang hele uken. Reisetid: 8 timer og 35 min. Makspris 245 kr. frem til midten av september.

Men skal du av og på flere ganger blir prisen en helt annen hos begge selskaper.

Havet i vest

Kystbussen. Den bringer deg mellom Stavanger og Bergen via Haugesund. Der kan du ta en avstikker til idylliske Skudeneshavn. I år har Nor-Way fått konkurranse av Kystexpressen til Sverre Haga mellom Bergen og Sandnes. De føler samme rute langs kysten over øya Stord. Herfra kan du gjøre mange avstikkere til Vestlandets rike øyverden — Tysnes, Bømlo og Huftarøy, frodig og historierikt.

Kystbussen har opptil 10 daglige avganger mens Kystexpressen har to. Reisetiden varier mellom fem og seks timer. Pris 400 kr. med Kystbussen og 370 kr. med Kystexpressen

Fra fjord til fjord

Bergen-Ålesund. Med Vestlandsbussen og Fjordekspressen kan du reise enten via Nordfjordeid eller Stryn. Underveis får du med deg både Sognefjorden, Nordfjord, Gloppenfjorden, Voldafjorden og Ørstafjorden, for ikke å snakke om at du kan ta en avstikker til den storslagne Hjørundfjorden og trange Norangdalen. Du kan kombinere med Ekspressbussen Bergen-Trondheim eller Nordfjordekspressen mellom Måløy og Oslo via Stryn og Gudbrandsdalen.

Det er flere daglige avganger med Kystbussen mellom Bergen og Ålesund. Raskest er det med Fjordekspressens ene daglige avgang. Reisetid 9 1/2 time. Pris kr. 545. Fjord, dal og fjell

Bergen-Trondheim. Først langs kysten over Sognefjorden til Førde. Siden venter Nordfjord med Olden, Loen og Stryn. Derfra til Grotli og ned Gudbrandsdalen - Lom, Vågå og Otta. Så bærer det nordover over Dovre - Hjerkinn, Oppdal og kanskje ligger det ennå et bakeri på Støren. Du skjønner nok at mulighetene er mange og interessante underveis. Fotturer både i Jotunheimen og Rondane for eksempel.

Det er to avganger i døgnet. Reisetiden er 14,5 timer. Pris kr. 695. Fra sør til nord

Trondheim-Bodø. Dette er ekspressruten som omsider binder sammen nord og sør. Den ble åpnet i mars i år og går via Steinkjer, Grong, Majavatn, Mosjøen og Mo i Rana. Det er ikke mye du får se av den spennende Helgelandskysten hvis du ikke stiger av og gjør deg lokale avstikkere. Best å gjøre det fra Mosjøen. Og du kan vel ikke kjøre forbi uten å ha sett Svartisen. Stig av i Mo i Rana.

Det er en avgang i døgnet. Reisetid 12 timer og 20 min. Pris kr. 390 for reiser over 50 mil, 290 kroner for kortere turer.

Den makeløse

Lofoten Ekspressen. Det finnes ikke makent til reisemål i hele verden er det noen som mener. Forrevne fjell og frådende hav, like storslagent sommer som vinter. Ekspressruten går mellom Fauske og Å i Lofoten via Sortland og Stokmarknes som også er verdt en stopp og noen avstikkere. Når du har funnet ditt sted i Lofoten, det være seg Svolvær eller Reine, så er du best tjent med lokale busser. Forøvrig er det ikke mye lokalt over utelivet i Svolvær som har svinget seg opp på kontinentale høyder.

Det er kun en daglig avgang helt til Å, men det går en Loftenekspress to ganger daglig mellom Narvik og Leknes. Reisetid fra Fauske til Å er 12 timer og 25 min. Pris kr. 656. Helt mot nord

Nordkappekspressen. Dette blir det lange spranget, og du må belage deg på en eller to overnattinger underveis enten du vil eller ikke. Men det kan jo bære være bra særlig når du kan gå av og reise videre på den samme billetten når du vil. Det er den eneste ekspressbussen som gir deg den muligheten. Det åpner for mange spennende avstikkere underveis. For ikke vil du vel sitte på en buss i to døgn gjennom vår mest eksotiske landsdel. Fra Alta hvor du uansett må ha en overnatting, kan du flakke rundt på Finnmarksvidda noen dager.

En gjennomgående billett med avstigningsmuligheter koster kr. 1454 fra Bodø, 987 kr. fra Narvik og 402 kr. fra Alta. Turen fra Narvik til Alta tar 10,5 timer. Er du kun interessert i den siste strekningen fra Alta, så er det i år korrespondanse med flyet fra Oslo. Fra Alta til Nordkapp er det 5,5 timer. Og der blir du ikke alene.

terje.gustavsen@aftenposten.no