KRISTIANSAND: — Man kunne jo tro en eller annen hadde gjort dette bare for å være vanskelig, puster Dag Vige, mens han løfter sykkelen over det blå rekkverket mellom Vestre Strandgate og Havnegata.Dette er ett av en rekke steder i byen hvor man kan lure på hvorfor forholdene for syklende ikke er lagt bedre til rette enn de er. Torsdag skal byutviklingsstyret svare på om Kristiansand skal søke sykkelbystatus. Dag Vige mener det uansett må en storoffensiv til. Vil sidestille sykkel og bil

— De syklende har altfor dårlige forhold, særlig i Kvadraturen. I Danmark vurderes sykkel som like viktig som bil. Sånn bør vi tenke i Kristiansand også, sier han.Som den sykkelentusiast Vige er, har han like godt laget en egen rapport om hvordan han mener syklingen kan ta seg opp.- Vi må få en skikkelig debatt. Det er jo sprøtt at vi ikke satser mer på sykkel. 50 prosent av alle reiser på under en kilometer i Kristiansand, foregår med bil! Det er jo vilt! 70 prosent av innbyggerne bor under fem kilometer fra Kvadraturen. Vi burde jo hatt tusenvis flere på sykkel, sier han.Men da må tilrettelegging til. Vige mener det må flyttes penger fra bilisme og vei til sykkel og sykkelstier.- Mye kan gjøres for lite penger. Eksempelvis som dette rekkverket mellom Vestre og Havnegata. Hele Havnegata burde jo få sykkelsti. Da kunne man sykle fra vestsiden av byen og rett til Torvet eller Fiskebrygga. I dag er det jo rene marerittet når man må sykle Vestre, midt mellom busser og trailere. Sykkelhus ved Caledonien

Det andre store prosjektet til Vige er sykkelparkering ved Caledonien:- Vi bør gjøre hele Caledonienkvartalet enveiskjørt. Legge brostein og bygge tak for 200 sykkelparkeringsplasser. Det kunne blitt flott, sier Vige.Han mener kristiansanderne har vært flinke de siste 20 år. - Vi har fått mange sykkel- og gangveier. Omtrent fra alle bydeler går det sykkelveier til Kvadraturen. Men problemet er når man kommer til Kvadraturen. Inni firkanten er det svært vanskelig å ta seg fram, sier Vige.I København foregår 34 prosent av alle reiser på sykkel. I Odense 24 prosent, i Trondhem 12 prosent, i Stavanger ni prosent og i Kristiansand bare sju prosent. Bedre helse, bedre miljø

— Hvis vi gjør som danskene og satser, kan vi få en mye triveligere by. Forholdene ligger til rette. Vi bor nær hverandre. Bortsett fra Tinnheia og Slettheia, er det stort sett ganske flatt i Kristiansand. Det koster lite med sykkel, men miljøforbedringen er formidabel. Folk blir friskere, byen får renere luft, støyen reduseres og så videre.- Husk at 34 prosent av oss er blitt «for kraftige». Sykkel er jo til og med billigere enn helsestudio, sier Vige.