AGDER: – Det er skremmende mange mc— og mopedulykker, sier politiførstebetjent Yngvar Aas, leder for trafikkavsnittet ved Agder politidistrikt, til Fædrelandsvennen. I løpet av ti år har 34 personer omkommet og 932 personer blitt skadet i 882 ulykker i Vest- og Aust-Agder, hvor mopeder og motorsykler har vært involvert. Det viser statistikk fra Statens vegvesen. Politiet ønsker nå oppmerksomhet rundt de mange tohjulingene som skal kjøre rundt på Agder-veiene i sommer.

Moped- og mc-ulykkene krever hvert år 30-40 menneskeliv i Norge. I tillegg blir 1000 personer skadet på landsbasis, ifølge politiet.

– Skaderisikoen er vesentlig større for motorsyklister enn for bilister, påpeker Aas.

Aldri risikofritt

– Hver ulykke er tragisk. Motorsykkelkjøring er aldri risikofritt, sier Bent Ording, leder for Norsk Motorcykkel Union. Han sier at motorsyklistene i mange tilfeller selv er årsak til ulykkene.

”Vi ser at det særlig skjer ulykker i T-kryss, der bilene kommer ut på hovedveien uten å se motorsyklisten

Bent Ording, leder Norsk Motorcykkel Union

– Dette er noe vi har tatt tak i gjennom mange år. Vi har blant annet laget en bok om kjøreteknikk og en bok om kjørestrategi, forteller Ording.

Sterk nedgang

– Vi er ikke overrepresentert i antall ulykker, men i skadestatistikken, påpeker han. Ifølge Ording har antall motorsykkelulykker gått ned med over 90 prosent siden 70-tallet.

– Årsaken er sammensatt. Vi fikk hjelmpåbudet, vi har verdens beste føreropplæring i Norge og vi har en veldig gjennomført sikkerhetsfilosofi i motorsykkelmiljøet, poengterer Ording.

Ved kollisjoner mellom en motorsykkel og en bil, så har bilisten skylden i 80 prosent av tilfellene, ifølge Norsk Motorcykkel Union.

– Derfor er det viktig at bilistene ser etter oss når de er på veien. For bilistene er det spesielt viktig å ta hensyn til tohjulinger når de svinger til venstre, når de gjennomfører en u-sving og ved innkjøring på forkjørsvei, understreker Ording.

Ulykker i kryss

Halvparten av dødsulykkene hvor mc-er er involvert, er møteulykker med biler, ifølge politiet. Politiførstebetjent Yngvar Aas oppfordrer mc-førere og mopedister til å gjøre seg synlige i trafikken, slik at de kan bli sett av andre trafikanter. Han oppfordrer dem til å bruke klær med signalfarger, til å holde fartsgrensen og til å plasserere seg riktig i veibanen.