Bli med på test-tur i videoen øverst i artikkelen!

KRISTIANSAND: — Når en pilot flyr for SAS, flyr han til en flyplass. Da betyr ikke været så mye. Piloter fra Norsk Luftambulanse flyr til sykehus. Da betyr været mye, sier Erik Normann, pilot for Norsk Luftambulanse.

Normann skal snart demonstrere et nytt navigasjonssystem, et såkalt gps-innflygingssystem, som nå er installert i Norsk Luftambulanses helikoptre. Piloten har for anledningen landet ved Sørlandet sykehus i Kristiansand for å plukke opp nysgjerrige journalister.

SØRLANDET SYKEHUS: Et helikopter fra Norsk Luftambulanse lander ved Sørlandet sykehus i Kristiansand. Et nytt navigasjonssystem gjør det nå mulig å fly til Sørlandet sykehus, og også til Evje, uavhengig av været. Foto: Tormod Flem Vegge

Ved å benytte det nye systemet, kan piloten i praksis fly i blinde.

Gps og kart

Det nye navigasjonssystemet har forhåndsprogrammerte flyruter til både Sørlandet sykehus i Kristiansand og i Arendal, samt ruter til Flekkefjord og til Evje. Det medfører at helikopteret kan fly på autopilot til de ulike destinasjoner, uavhengig av været. En avansert gps-mottaker kombinert med digitale kart, gjør det hele mulig.

— Når vi flyr med helikopter til en destinasjon, så må vi fly etter landskapet for å se hvor vi skal. Hvis det er dårlig vær og tåke, har det tidligere medført at vi ikke kommer fram. Med det nye systemet kan vi velge mer effektive, forhåndsprogrammerte ruter, forteller Normann.

BEGEISTRET: Pilot Erik Normann, Marte Ramborg, leder for kommunikasjon og inntekt i Stiftelsen Norsk Luftambulanse, og Arild Sørensen, regionsjef i Norsk Luftambulanse, region sør ved Sørlandet sykehus i Kristiansand. De tre forteller med begeistring om det nye gps-innflygingssystemet til Norsk Luftambulanse. Foto: Tormod Flem Vegge

— Det høres ikke trygt ut å fly "i blinde"?

— Fly flyr jo ved hjelp av instrumenter. Det er trygt, understreker piloten.

Han tar Fædrelandsvennens journalist på en liten flytur; ut i til havs og tilbake igjen til Sørlandet sykehus, for å demonstrere hvordan det nye systemet virker. Helikopteret settes i autopilot og følger den forhåndsprogrammerte ruten. Det er først når helikopteret er like ved Sørlandet sykehus at piloten må navigere manuelt.

Derfor vil han være avhengig av god sikt ved landing, uavhengig av det nye systemet.

- Viktig for pasientene

Arild Sørensen, regionsjef i Norsk Luftambulanse, region sør, forteller at det nye systemet er viktig for Sørlandet.

— Det er viktig for Sørlandet og det er viktig for pasientene. Det nye systemet gjør at en været ikke setter en stopper for helikopteret. Dermed kan pasienten i mange tilfeller unngå å reise med bilambulanse til Oslo, noe som tar tre timer, forteller han.

- Blir stadig bedre

Marte Ramborg er leder for kommunikasjon og inntekt i Stiftelsen Norsk Luftambulanse.

— Det er viktig at luftambulansetjenesten stadig blir bedre, slik at pasientene kommer raskt til sykehuset. Det nye systemet gjør at vi sparer tid, noe som er kjempeviktig ved alvorlig syke pasienter, sier hun.

Det nye navigasjonssystemet til Norsk Luftambulanse er finansiert via støtte fra givere.