EVJE OG HORNNES: — Brøytemannskapene har hatt kursdager i både Bykle og i Evje. I dag gjennomføres den praktiske delen av kurset, opplyser Kjetil Nergaard, overingeniør ved byggherreseksjonen i Statens vegvesen, region sør.

Det er fredag formiddag, og rundt 40 personer er på kurs ved trafikkstasjonen i Evje. Samtlige er brøytebilsjåfører, sjåfører som i vinter skal holde veiene i Setesdal frie for snø og is. De har ansvar for 565 kilometer med veier.

Sparer 35–40 mill.

Prosjektleder Sigurd Wiberg i Statens vegvesen, har ansvar for drift og vedlikehold av veinettet i Setesdal. Han forteller at brøytemannskapene i Setesdal nå er en del av et unikt prøveprosjekt. Nå skal Statens vegvesen selv ha ansvar for å overføre og befare veiene og kalle ut brøytemannskaper. Tidligere har dette vært hovedentreprenørens ansvar. Femårskontrakten med Risa er over, ett ledd er kuttet bort. Penger skal spares.

— Prosjektet skal gå over seks år, til 2018. Det er inngått 39 kontrakter med firmaer og enkeltforetak. Disse hadde tidligere kontrakt med Risa. Målet er vi skal spare penger og heve kvaliteten på veinettet, sier Wiberg. Han forteller at hvert enkelt foretak må holde sitt eget utstyr.

— Tidligere fikk operatørene betalt for en hel vinter. Nå får de betalt per time utført arbeid, i tillegg til en fast beredskapssum, opplyser prosjektlederen.

Statens vegvesen håper å kunne spare mellom 35 og 40 millioner kroner i prosjektperioden. Det er ansatt fire ekstra årsverk for å drive inspeksjon og kontroll i forbindelse med brøyting og veivedlikehold i Setesdal.

Blir oppdatert

NYTT UTSTYR: Brøytebilsjåfør Arnold Falkgjerdet, i firmaet Breistøl og Falkgjerdet, viser fram en ny type strømaskin. Maskinen gir såpas stor tyngde til traktoren at traktoren nå kan ta seg fram på steder som tidligere bare var tilgjengelig for større brøytebiler. Strømaskinen har plass til 8,5 tonn med sand. Foto: Tormod Flem Vegge

Gjennom tre dager har altså brøytebilsjåførene fått undervisning av instruktører fra Statens vegvesen. Denne fredagen er det tid for praktisk undervisning.— Her demonstrerer vi hvordan brøyteplogen stilles inn, slik at den får riktig angrepsvinkel, forklarer Nergaard, som synes det er artig å dele kunnskapene i samarbeid med flere andre instruktører fra veivesenet.

— I tillegg læres mannskapene opp i hvordan sand- og saltapparater skal kalibreres, slik at de får ut ønsket mengde sand og salt. De har også gjennomført en skriftlig eksamen, sier han.

For øvrig besto samtlige brøytebilsjåfører eksamenen, som er obligatorisk for å få lov til å brøyte veiene.

Erfarne og uerfarne

Nergaard holder til vanlig til i Hønefoss. De siste månedene har han drevet kursvirksomhet for rundt 350 brøytebilsjåfører i Sør-Norge. Noen brøytebilsjåfører er ferske i faget, mens andre har brøytet veier i en mannsalder.

— Selv om noen har brøytet i 20–30 år, så er det ikke sikkert de har gjort det på riktig måte, påpeker overingeniøren.

Har brøytet siden 1985

HAR BRØYTET i 27 ÅR: Gunvald Berås er brøytebilsjåfør i sitt eget firma. Her står han foran sin Volvo N15, som han har brøytet veier med i 10-15 år. Denne uka har Berås blitt kurset i brøyting, strøing og salting. - Man blir aldri utlært, sier han. Foto: Tormod Flem Vegge

Gunvald Berås har brøytet veier i Setesdal siden 1985, gjennom sitt enmannsforetak. Han synes det er fint å komme sammen med andre brøytebilsjåfører, for å få ny kunnskap om faget.— Man blir aldri utlært. Det er stadig forandringer og nye krav som må følges når det gjelder brøyting og strøing. Standarden er blitt mye bedre siden jeg startet i 1985, sier Berås, som nå brøyter en rode eller strekning i Iveland.

— Det er et trivelig arbeid, legger han til.