AGDER: Grunnen til at Sørlandet ikke er med på det store samferdselsløftet regjeringen la fram i statsbudsjettet mandag, må man tilbake til 2008 og 2009 for å finne. Da tapte Agder-fylkene prioriteringskampen, og da transportplanen for 2010 til 2019 ble skrevet, var det uten store veiprosjekter i Agder.

Når regjeringen nå siste år før planen revideres, legger fram sine forslag til investeringer, følger man bare prioriteringene i inneværende Nasjonal transportplan (Ntp). Kampen om pengene man tapte i 2009, får den konsekvens at det ikke er prosjekter å bevilge penger til i statsbudsjettet for 2013. For dem som følger Ntp-en og har fulgt regjeringens samferdselspolitikk, kom ikke mandagens statsbudsjett som noen overraskelse. Det står ingen veiprosjekter i Agder som er ferdige og klare til å bygges. Alt som står i Nasjonal transportplan og handlingsplanen for 2010 til 2013 er oppfylt.

Har fått pengene

Langsiktig: Knut Dannevig i Vegaksjonen peker på at politikerne må tenke langsiktig, for å sikre penger til landsdelen. Foto: Lars Hoen

Regionvegsjef Kjell Inge Davik og veiekspert og nå ansatt i Vegaksjonen Knut Dannevig peker begge på at dette er hovedgrunnen til at Sørlandet ikke fikk penger på årets statsbudsjett til større veiinvesteringer.— Vi har fått penger til de prosjekter vi har hatt klare, og de som ligger inne i handlingsplanen, sier Davik.

— Etter årets budsjett har regjeringen oppfylt handlingsprogrammet for 2010 til 2013, og Sørlandet har fått de midler som står i denne planen. Vi kunne klart å prosjektere noen flere kilometer med midtdelere, men jobber nå med å prosjektere ferdig de store prosjektene som alle håper kommer med i neste Ntp fra 2014 til 2023, sier Davik.

Har fulgt Ntp

Davik peker på at Statens vegvesen har fulgt den handlingsplanen man er inne i, prosjektert i henhold til denne, og fått penger i forhold til denne. Davik kjenner ikke til at regjeringen i statsbudsjettet har gitt penger til noen veiprosjekter som ikke er nevnt i innerværende transportplan. Slik sett er situasjonen lik for Agder som resten av landet.

— Vi må erkjenne, og det tror jeg alle gjør, at landsdelen burde vært mer på hugget under prosessen med inneværende transportplan i 2008–2009, sier Dannevig.

Da hadde landsdelen fått bevilget penger til to store prosjekter, Grimstad-Kristiansand og Lister-pakka, noen år i forveien, og trykket inn mot myndighetene uteble i noen år. Han peker på at det er viktig at politikerne er langsiktige og jobber i lange linjer i samferdselspolitikken.

Lærepenge

— Vi fikk oss nok en lærepenge, og det er bakgrunnen for at vi nå har et helt annet trykk opp mot Ntp 2014 til 2023, sier Dannevig.

Nå håper som kjent landsdelen å få penger til firefeltsvei Tvedestrand–Arendal, ny riksvei 41 til Kjevik, bredere vei på riksvei 9 til Hovden, Kristiansandspakke 2, ny Varoddbro, firefelts på E 39 til Lindesnes og planlegging for fire felt mellom Lindesnes og Rogaland (Søgne–Ålgård).

— Vi har full gass på disse prosjektene, og kommer disse med i neste Ntp, og vi ligger godt an, så vil planprosessen være ferdig, sier Davik.

Han kan også fortelle at man allerede er godt i gang med planprosessene rundt E 39, selv om denne strekningen først ligger inne fra 2018 i forslaget til Ntp.

— Nå er det vår tur, slår Dannevik fast, og peker på at politikerne må være aktive hele veien for å få tildelt penger til samferdsel og andre formål i landsdelen.