KRISTIANSAND: — Vi har gjennom konkurranse om tjenestene fått et resultat som gir muligheter for å videreutvikle kollektivtrafikken i Kristiansand-regionen på en måte som kommer passasjerene til gode, sier administrerende direktør i Agder Kollektivtrafikk, Siv E. Wiken, til fvn.no.

Hun sier kvaliteten på bussene blir merkbart bedre når Nettbuss overtar. Det er snakk om at alle bussene i Kristiansand vil få lavgulv, og at alle nye busser får aircondition. Dessuten er det miljøkrav om vesentlig lavere miljøutslipp.

Syv millioner under

Brøvig-dominerte AS Bussen Trafikkselskap har kjørt buss i flere tiår i Kristiansand, etter oppkjøp av en rekke små busselskaper på 80-tallet. De har alltid kjørt på rammeavtale, men i fjor ble det bestemt at bussdriften skulle på anbud og åpnes for konkurranse.

Resultatet er at Nettbuss leverte et anbud som ligger syv millioner kroner under det Bussen Trafikkselskap kunne varte opp med.

— Disse sparte midlene skal vi sørge for at kommer busspassasjerene til gode gjennom økt kvalitet eller bedre tilbud, men jeg kan ikke love billigere billetter, sier Siv E. Wiken.

- Flere avganger til Sørlandsparken

— Vi skal i løpet av 2010 sammen med ny operatør gå gjennom hele rutestrukturen i Kristiansand-regionen, for å møte markedets behov bedre. I den sammenheng vil vi også se på priser. Resultat er for tidlig å si, men nokså sikkert er det at vi må få flere avganger til Sørlandsparken, sier hun.

Nettbuss krever 156 millioner kroner i året for å overta alle ruter som de gule bussene har trafikkert i Søgne, Songdalen, Vennesla og Kristiansand. I tillegg skal selskapet få 25 prosent av alle billettinntekter.

— Det siste er viktig. Dermed får operatøren et incitament til å utvikle bussdriften videre, og vi unngår press på kvalitet, sier Wiken.

Mister ikke jobben

Buss-anbudet er omfattet av reglene for virksomhetsoverdragelse. Det betyr at alle bussjåfører som i dag jobber i Bussen Trafikkselskap vil få tilbud om ny jobb i Nettbuss.

— Dette er viktig for å unngå useriøse anbydere og sosial dumping. Dessuten skal bussjåfører i Kristiansand være sikre på at de har et yrke hvor de ikke mister jobben ved hver anbudsrullering, sier Siv E. Wiken.