— Jeg synes ikke dette er rett i det hele tatt. Når det settes av penger til myke trafikkanter, er det ikke rett at de i stedet brukes på Vågsbygdveien, sier Ingrid Wisløff Jæger (Ap) som i en interpellasjon til bystyret spør om hvor det blir av gang- og sykkelveien som bystyret vedtok i 2013.

Arild Jensen bor i boligene i Topdalsveien og sykler langs den sterkt trafikkerte veien til Kjevik. - Det virker som om det må en ulykke til før det skjer noe her, mener han. Byggingen er utsatt fordi Vågsbygdveien ble dyrere enn planlagt. Foto: Kjetil Reite

Gang— og sykkelveien til rundt 90 millioner skal gå mellom Timeneskrysset - Hamresanden. Av dette skulle 40 millioner tas fra penger satt av til myke tiltak i samferdselspakken for Kristiansand (bypakka).Slik har det ikke gått. Pengene kan i stedet bli brukt til å dekke overskridelsene ved Vågsbygdveien.

Prioritering

Vågsbygdveien vil koste rundt 1,3 milliarder, men det er overskridelser på veien, og disse må tas fra andre prosjekter i samferdselspakken.

— Det er fortsatt en del usikkerhet rundt Vågsbygdveien. Vi må sette endelig sluttstrek for hva kostnadene blir på Vågsbygdveien før vi kan gå videre med andre prosjekter, sier Stig Berg-Thomassen, prosjektleder ved Vågsbygdveien.

Bystyret vedtok i 2013 at det skulle bygges en gang- og sykkelvei fra Timeneskrysset til Hamresanden. Nå kan pengene bli brukt på Vågsbygdveien i stedet. De er holdt tilbake inntil det er avklart hvor store overskridelsene på Vågsbygdveien blir. Arild Jensen må ut i trafikken når han sykler fram og tilbake fra boligen i Topdalsveien. Foto: Kjetil Reite

Han sier de følger bestemmelsen som ble laget da Stortinget vedtok samferdselspakken. Her kan man ta av pengene som ble satt av til myke tiltak ved Kjevikveien (40 mill) og planlegging av ny vei (80 mill) hvis det blir overskridelser på Vågsbygdveien

Utsatt

Utfallet av saken er ennå ikke klart. Sluttregnskapet for Vågsbygdveien kan vise at det er penger igjen til gang— og sykkelvei. Hvis ikke, risikerer man å måtte vente til neste samferdselspakke (bymiljøavtalen) som trolig kommer i 2017. — Jeg vil ikke spekkulere i hva som blir resultatet, sier Johan Mjaaland, avdelingsdirektør i Statens vegvesen.

Han sier de nå venter med bygging av gang- og sykkelvei til de ser hvor dyr Vågsbygdveien blir.

— For å gardere oss hundre prosent, vil vi ikke sette i gang før vi har sluttoppgjøret, sier Johan Mjaaland.

Skuffet

Ingrid Wisløff Jæger er skuffet over at det nå kan vise seg å ikke være penger til veien.

— Traseen ligger der, så alt skulle være klart for å få startet opp. Nå tenker jeg at vi må prøve å vekke denne planen til live igjen og bevilge pengene, sier Jæger.

Etter at de første planene for gang- og sykkelvei ble laget, har det også kommet nye rusboliger ved Topdalsveien. Det har ført til at flere går langs veien

— Det virker som om det må en ulykke til før det skjer noe her. Jeg har blitt sneiet av speiler når jeg har syklet her, sier Arild Jensen, en av de som bor på boligene.

Tvist

Ifølge teknisk direktør i Kristiansand kommune, Ragnar Evensen, har det også vært en tvist knyttet til en av eiendommene. Denne er nå løst, og det er klart for bygging så snart man har fått penger.

I Topdalsveien er de utålmodige.

— Det går i dag en alternativ vei til Hamresanden herfra, men det er en omvei. Og skal vi oppover mot Timeneskrysset, må vi uansett ut på hovedveien, sier Terje Madsen, avdelingsleder i oppfølgingstjenesten for rus og psykisk helse.