Byggherren har bestemt seg for å fullføre prosjektet med 87 leiligheter i én sammenhengende byggefase. Hele Tangen Ytterst står ferdig i 2016. Foto: Job arkitekter
Byggegropa er lukket igjen, og den illeluktende avgassingen er stanset på den fem mål store tomta til Tangen Ytterst. Det blir innflytting i de 31 leilighetene i første byggetrinn til sommerferien neste år. Foto: Reidar Kollstad

— Hele luktebassenget er sanert og kjørt til Støleheia, så nå skal det per definisjon ikke være noe mer lukt igjen her nede. Grunnvannet er sluppet opp og alt er normalt igjen, forsikrer prosjektleder Ole Lossius fra arbeidsfellesskapet Kruse Smith og BRG, som bygger Tangen Ytterst.

Forrige uke brukte entreprenøren én arbeidsdag på å tømme filtreringsbassenget ved siden av byggegropa og kjøre 200 kubikkmeter forurenset slam til gjenvinningsstasjonen i Vennesla.

Jobben kunne først utføres da parkeringskjelleren var ferdig støpt, og det ikke lenger var nødvendig å pumpe vekk og filtrere grunnvannet.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Gasser ble frigjort

Siden før jul i fjor har beboere, NRK-ansatte og turgåere vært plaget av en lukt som mest minner om råtne egg.

Det var da grunnvannet ble eksponert for luft at avgassingen fant sted, først og fremst i form av hydrogensulfid, med en solid eim av råtne egg.

Fram til 1950-tallet ble «Lortetangen» brukt som byens avfallsplass, men dette har ikke forårsaket lukta, ifølge utbygger.

— Organiske masser er fraktet med elva og avsatt på Tangen gjennom tusener av år. Disse råtner under vann, uten tilførsel av luft. Når dette så graves fram i dagen, frigjøres gasser helt naturlig, opplyser Steinar K. Bretvik, prosjektleder for byggherre Tangen Utviklingsselskap AS (Tuas).I tillegg til gasser inneholdt de filtrerte massene i det lukkede bassenget på 10x15 meter en rekke skadelige tungmetaller, samt rester av olje og miljøgiften PAH.

- Tør ikke friskmelde

Kommunen har godkjent fremgangsmåten. Rene masser i form av pukk og grus er fylt opp rundt den betongstøpte parkeringskjelleren.

Vi tør ikke helt friskmelde situasjonen, men håper det var dette som skulle til.

— Vi mener dette er håndtert på en forsvarlig måte fra entreprenørens side, uttaler miljøvernrådgiver Marianne Bliksås fra by- og samfunnsenheten, som ikke har fått melding om luktplager siden i vår.

Hos NRK Sørlandet kjenner de naboens stank bedre enn sin egen kroppslukt.— I sommer har det i perioder vært helt luktfritt, men på enkeltdager har det slått inn en del lukt igjen. Vi tør ikke helt friskmelde situasjonen, men håper det var dette som skulle til for at vi blir ferdig med plagene, sier distriktsredaktør Anders Sårheim til Fædrelandsvennen.

Fullfører alle 87 leilighetene

Betongskallet til den første blokka har nådd fem etasjers høyde. Her er det solgt 24 av 31 leiligheter, den dyreste til 20 millioner, med innflytting neste sommer.

— Nå drar vi opp spuntveggen. Parkeringskjelleren er ferdig støpt, og det blir tut og kjør på alle tre blokkene, opplyser Ole Lossius.

Byggherren har bestemt seg for å fullføre prosjektet med 87 leiligheter i én sammenhengende byggefase. Hele Tangen Ytterst står ferdig i 2016. Foto: Job arkitekter

Det betyr at Tuas ikke vil vente med de to neste byggene, men fullføre Tangen Ytterst med i alt 87 leiligheter allerede første halvår 2016.— Det er et faktum at det meste av bygg A er solgt. Hele garasjeanlegget er ferdig, da velger vi å gjennomføre hele prosjektet, bekrefter daglig leder Svein Kaldestad.

Håper å unngå rettssak

Kommunen krever Tangen Utviklingsselskap (Tuas) for 1,5 millioner av en regning på 9,5 millioner kroner, etter at entreprenøren gravde ut og kjørte bort 1003 lass til Støleheia i fjor.

Foreløpig har vi ikke klart å møtes.

Tuas kjøpte i 2005 Tangenfra kommunen for 185 millioner, mot at kommunen bekostet fjerning av avfall. Men kommunen hevder store stein skulle vært sortert ut, tilsvarende 16 prosent av totalmengden.

— Kommunen synes vi har levert for mye masser, vi mener det ikke var mulig å rense disse. Der står saken, sier Tuas-sjef Svein Kaldestad.

Etter at Tuas har svart på kravet, ligger utspillet nå hos kommunen, som har varslet rettssak.— Foreløpig har vi ikke klart å møtes, men jeg håper vi blir enige, sier byingeniør Terje Lilletvedt til Fædrelandsvennen.