Mandal kommune har så langt nektet å overta broa, til tross for at entreprenøren mener de har reparert de mange problemene med broa. Klok av skade ønsket kommunen at Rambøll skulle teste broklaffen en varm sommerdag.

Torsdag i forrige uke, med 29 grader i skyggen, ble testen gjennomført. Og heller ikke denne gangen ble det full klaff.

— Da var ikke mulig å åpne klaffen. Sommervarmen hadde utvidet metallet så mye at det ikke var nok åpning forbi rekkverkene. Det er ikke ofte det er 29 grader, men jeg er glad vi fikk testet klaffen akkurat den dagen, sier Arne Wilhelmsen, kommunalsjef i Mandal.

3,6 mill. i bøter

For AF-gruppen, som bygde broa, har prosessen vært kostbar. Fædrelandsvennen har tidligere skrevet at forsinkelsen kostet 3,6 millioner kroner i dagbøter til kommunen. I tillegg kommer arbeidskostnadene som blant annet kom opp i to millioner kroner sist vinter. Kommunen nekter å overta broa før de er sikre på at alt fungerer.

Slik ser den problematiske broklaffen ut. Bildet er fra i testingen i mai. Foto: Jarle R. Martinsen

— Vi overtar ikke broa før vi er helt sikre på at den fungerer som den skal. Det har vært utrolig mye styr med klaffen, innrømmer Wilhelmsen.Han er oppgitt samtidig som han flirer litt når han tenker på alt som har gått galt.

— Problemene er tydeligvis vanskelig å løse, men jeg vil tro at det rent matematisk skulle være enkelt for fagfolk å beregne utvidelsesgraden av stål i varmen, mener kommunalsjefen.

Det er snart halvannet år siden Mandal kommune skulle ta over Buen kulturhus og den nye bybroa. Kulturhuset er for lengst i kommunale hender, Adolph Tidemand bro har opplevd en endeløs rekke av komplikasjoner.

Sikringen gikk

Hovedproblemene skyldes at broklaffen kom skjevt på plass ved lukking da den ble montert, noe entreprenøren jobbet i flere uker med i vinter. I mai skulle broa være klar til bruk og alle som trengte opplæring i bruken av klaffen, ble innkalt til testing. Blant annet kommunen, parkeringsselskapet, havnevesenet og Mandal Kystlag. Under en noe pinlig seanse stanset klaffen flere ganger. Først fordi sikringen gikk, så fordi kontakten mellom fjernkontrollen og antennen var for svak. Noe som senere viste seg å være en programmeringsfeil.

Mandalsordfører Tore Askildsen mener saken er flau for leverandøren.

- Flau sak

— Det er utrolig at de ikke har klart å beregne utvidelsen av stål. Man må jo forvente at gradestokken kan komme opp mot 30 grader i Mandal. Saken er først og fremst flau for leverandøren. Kommunen har ikke fått det de har betalt for og Rambøll sitter med svarteper, mener Askildsen.

Fædrelandsvennen klarte ikke å få kommentar fra broingeniør Runar Sørensen i Rambøll i løpet av onsdagen.

Askildsen tror ikke saken vil påvirke Mandals omdømme.

— Jeg håper folk knytter denne saken til leverandøren og ikke kommunen. Broa skulle vært ferdig for lenge siden, men nå håper jeg den blir i orden til Skalldyrfestivalen, sier Askildsen.

Fjernet stål

Skogsøy Båt fikk oppdraget med å fjerne nok stål fra rekkverkene slik at klaffen kan åpnes. Arbeidet ble utført onsdag formiddag.

— Det tok en times tid. Nå må andre teste klaffen, så får vi se om vi trenger å fjerne mer, sier Andre Rustad, daglig leder i Skogsøy Båt.

Skal det endelig klaffe?