KRISTIANSAND: I løpet av året vil det nye systemet være klart. Sensorer i bakken skal da registrere hvilken buss som passerer. Dette blir igjen koblet til sanntidssystemet slik at lyskrysset får informasjon om bussen er for sen.

— Hvis bussene kommer for sent, skal de gis prioritert. Det er et veldig spennende prosjekt for å få bussene raskere gjennom kvadraturen, sa Inger Ann Fidjestøl i ATP-utvalget (areal transportplan) på fredag.

Hun er leder for utbygging i Statens vegvesen Vest-Agder.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Prioritert

Systemene blir nå installert i alle lyskryss i Kvadraturen der det går busser. I tillegg vil også lyskrysset i Rundingen på Lund (like ved Lundsbroa) få et slikt system.

— Lyskryssene er i dag ferdig programmert med egne intervaller for hvor lenge det lyser grønt. Men dette systemet vil overstyre det som er ferdig programmert, sier Inger Ann Fidjestøl til Fædrelandsvennen.

I august skal det kjøres et pilotprosjekt i et kryss i Kvadraturen. Innen 2015 blir det tatt i bruk.

Vanskelig

Når bussene er forsinket i Kristiansand, skyldes ofte at de står fast i Kvadraturen. Det nye systemet vil føre til at de kan komme raskere gjennom det som har blitt en flaskehals.

— Hvor mange minutter kan de ta igjen?

— Det er vanskelig å si, men det er helt klart at det vil ha en effekt.