KRISTIANSAND: I løpet av året vil det nye systemet være klart. Sensorer i bakken skal da registrere hvilken buss som passerer. Dette blir igjen koblet til sanntidssystemet slik at lyskrysset får informasjon om bussen er for sen.
— Hvis bussene kommer for sent, skal de gis prioritert. Det er et veldig spennende prosjekt for å få bussene raskere gjennom kvadraturen, sa Inger Ann Fidjestøl i ATP-utvalget (areal transportplan) på fredag.
Hun er leder for utbygging i Statens vegvesen Vest-Agder.
Følg Fædrelandsvennen på Facebook!
Prioritert
Systemene blir nå installert i alle lyskryss i Kvadraturen der det går busser. I tillegg vil også lyskrysset i Rundingen på Lund (like ved Lundsbroa) få et slikt system.
Har lysregulert kryss i barnehagen
— Lyskryssene er i dag ferdig programmert med egne intervaller for hvor lenge det lyser grønt. Men dette systemet vil overstyre det som er ferdig programmert, sier Inger Ann Fidjestøl til Fædrelandsvennen.
I august skal det kjøres et pilotprosjekt i et kryss i Kvadraturen. Innen 2015 blir det tatt i bruk.
Vanskelig
Når bussene er forsinket i Kristiansand, skyldes ofte at de står fast i Kvadraturen. Det nye systemet vil føre til at de kan komme raskere gjennom det som har blitt en flaskehals.
— Hvor mange minutter kan de ta igjen?
— Det er vanskelig å si, men det er helt klart at det vil ha en effekt.