Før sommeren ble de ansatte orientert om at bedriften måtte spare 60 millioner kroner. Fredag ble det klart at i den nye organisasjonen blir det bare 85,5 årsverk igjen. 22 må gå fra redaksjonen, 14 fra markedsavdelingen og to fra utviklingsavdelingen.

— Det er kjempetungt, og gjør vondt. Samtidig har jeg tro på at strategien vi har lagt er riktig, og jeg er veldig glad for at vi har klart å skjerme journalistene, sier sjefredaktør Eivind Ljøstad.

— Det er selvfølgelig ikke hyggelig. Men det er viktig å ha en livskraftig Fædrelandsvennen fremover, og da må vi ta tøffe og drastiske valg nå slik at vi kan være den viktige meningsbæreren vi ønsker å være på Sørlandet, sier administrerende direktør Harald Jacobsen.

- Et mer spisset produkt

Ljøstad og Jacobsen mener de har gjort alt de har kunnet for å beholde flest mulig av annonseselgerne og dem som produserer innhold. Det er støttefunksjonene som har fått lide mest.

— Målet har vært å ha like mange som lager innhold. Det har vi nesten klart og det er vi veldig glade for, sier Ljøstad.

— Får leserne en dårligere Fædrelandsvennen?

— I og med at vi tross alt skal være like mange som produserer innhold, håper jeg ikke det. Men leserne får kanskje et mer spisset produkt hvor kjernen er lokale og regionale nyheter, dagsordensettende journalistikk og debatt, svarer Ljøstad.

- Trend som ikke vil snu

Han forteller at inntektssvikten er noe alle i bransjen opplever, og at det er google og Facebook som tar annonser og flytter lesing over til digitale flater.

— Resultatet blir at vi må kutte kostnader og jobbe annerledes enn før, sier Ljøstad.

— Vi kommer fra et driftsresultat fra 2013 på 28 millioner i pluss, men har i år opplevd en svikt i annonseinntektene på ti prosent, og svikten er størst på papir hvor vi faller 20 prosent. Dette er en trend som ikke vil snu. Derfor er det viktig å kutte slik at vi er godt posisjonert for 2015 og endringene vi står overfor i mediebransjen, sier Jacobsen.

Hans egen stilling som administrerende direktør forsvinner fra juni neste år.

— Det er ikke naturlig at vi har to godt betalte toppledere i det som etter hvert blir en liten organisasjon, forklarer Jacobsen.

- Oppleves dramatisk

Espen Krey, tillitsvalgt for grafisk klubb, reagerer på de kraftige kuttene.

— Vi er inneforstått med kuttene som må tas, men mener at valgene er feil fordi vi ikke vil være i stand til å ta oss av den arbeidsmengden vi får, sier Krey.

Sven Arthur Ljosland, leder av redaksjonsklubben, forteller at det største sjokket kom før sommeren da det ble klart at konsernet skulle spare 60 millioner.

— Men når vi får så klart og tydelig får se et organisasjonskart hvor folk ikke finner igjen sine egne stillinger, så oppleves det som dramatisk. Folk lurer på om de har en fremtid i bedriften, sier Ljosland.

Fredag ble det åpnet for å søke sluttpakker.

— Målet er at ingen skal få styrte sluttpakker, sier Ljosland.