I løpet av 13 år er 307 personer drept eller skadet i ulykker med tunge kjøretøy på E 39 mellom Kristiansand og Stavanger.

Totalt 216 vogntog og lastebiler har vært involvert i 204 ulykker, viser tall fra Statens vegvesen og politiet.

Men tallene viser også det stikk motsatte av det mange kanskje tror etter vintermåneder med kaos og stengt E 39. For det er verken vogntog fra Øst-Europa eller sørlandsvinteren som forårsaker de fleste ulykkene.

— Altfor høye tall

Bare 22 av de 216 tunge kjøretøyene var utenlandske. Fem av disse var fra Øst-Europa, bare én av dem igjen havnet i en ulykke på vinterføre.

194 av kjøretøyene var norske.

— Ulykkestallene er altfor høye i seg selv. Men de viser også at det ikke bare er utlendinger som kjører feil. Det er viktig å ha med seg. Man kan ikke bare legge skylden på de utenlandske, men må være oppmerksomme på egen bransje, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til Fædrelandsvennen.

Kartet viser ulykker med tunge kjøretøy involvert 2000-2013

Bakgrunnsdata for kartet er hentet fra Statens vegvesen, og er supplert med informasjon fra politiet og arkivene til Fædrelandsvennen. Bruk kontrollmulighetene under kartet og øverst for å endre utvalg. Klikk på hver ulykke for ytterligere informasjon som tidspunkt, føreforhold og antall drepte og skadede.

— Kjører fortere

Bare 22 av ulykkene, altså drøyt ti prosent, har skjedd på glatt føre.

HØYE TALL: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) mener 204 ulykker på E 39 med tunge kjøretøy involvert er et altfor høyt tall. Foto: NTB scanpix

— Nordmenn kommer seg fram, men de har en tendens til å kjøre fortere og kan fort kjøre ut, konstaterer inspektør i Statens vegvesen, Thor-Inge Kostøl, som sammen med kollega Kjetil Iglebæk har stoppet mange vogntog og lastebiler på kontrollstasjonen på Rige i Kristiansand den siste måneden.Veivesenet registrerer ikke hvor mange utenlandske vogntog som kjører på E 39 hver dag, men Norges Lastebileier-Forbund registrerte under en telleaksjon i fjor sommer en andel på 30 prosent.

Det viser at norskregistrerte tungbiler er sterkt overrepresentert i ulykkestallene.

KRIMTEKNIKER: Gunnstein Kallhovd undersøker her sporene etter at et vogntog kjørte utfor gamle E 39 og ned i Fedafjorden i 2000. En 34 år gammel kvinne og hennes to barn på 9 og 12 år omkom. Sjåføren overlevde. Foto: Jarle R. Martinsen

— Vi er her for å hindre at trafikken stopper opp, og luker derfor ut toakslede kjøretøy. Men skulle vi tenkt trafikksikkerhet, hadde vi heller stoppet nordmenn for teknisk kontroll og kontroll av kjøre- og hviletid, sier inspektør Kjetil Iglebæk.

39 omkom

Den dystre ulykkesstatistikken for E 39, som Fædrelandsvennen har gått gjennom, viser at 39 personer mistet livet i ulykker med tunge kjøretøy involvert fra 2000 til 2013. Totalt 268 personer ble skadet.

— Dette er veldig høye tall. Og det kommer nok til å fortsette med den veistandarden og det trafikkbildet vi har på deler av E 39. Med tunge kjøretøy blir det fort stygge ulykker når de først skjer, sier Gunnstein Kallhovd, leder for krimteknisk avdeling ved Agder politidistrikt.

Teknikerne ved Felles kriminalenhet blir alltid kalt ut ved dødsulykker med tunge kjøretøy. Kallhovd kjører selv på E 39 daglig til og fra jobb, og ser litt av hvert på den ulykkesbelastede strekningen.— De utenlandske vogntogene får veldig ofte skylden når det kommer hvite filler på veien. Men de er ikke skodd og kjører sent. Som vanlig sjåfør ser jeg at det ofte er de norske vogntogsjåførene som er mest hissige, sier Kallhovd.

Vi er her for å hindre at trafikken stopper opp, og luker derfor ut toakslede kjøretøy. Men skulle vi tenkt trafikksikkerhet, hadde vi heller stoppet nordmenn for teknisk kontroll og kontroll av kjøre- og hviletid.

Inspektør Kjetil Iglebæk i Statens vegvesen

- Altfor mange

Av 30 dødsulykker på E 39 mellom Kristiansand og Stavanger, har 29 skjedd med norske tungbiler involvert. 21 av disse ulykkene har skjedd i Vest-Agder.

— Det tallet stemmer godt med det vi ser, sier krimteknikeren.

FORTERE: - Nordmenn kommer seg fram, men de har en tendens til å kjøre fortere og kan fort kjøre ut, konstaterer inspektør i Statens vegvesen, Thor-Inge Kostøl. Her er han sammen med kollega Kjetil Iglebæk på veivesenets kontrollstasjon på Rige. Foto: FOTO: Jon Anders Skau

Også for avdelingsdirektør Johan Mjaaland i Statens vegvesen stemmer tallene med eget inntrykk.— Jeg er ikke overrasket over antallet ulykker, men det er altfor mange. E 39 er en ulykkesvei som vi må gjøre tiltak på hele tiden mens vi venter på ny vei, sier han.

Både Solvik-Olsen, Kallhovd og Mjaaland mener den høye andelen norske vogntog i statistikken kan skyldes at det er først de senere årene at antallet utenlandske vogntog på norske veier har skutt i været.

Men tallenes tale er imidlertid at andelen utenlandske involvert i ulykker har vært nokså jevn de siste åtte årene. 2006 og 2009 er faktisk de årene med flest utenlandske vogntog involvert i ulykker, og selv da er de klart i mindretall.

BOM FAST: Da denne danske traileren satte seg fast på E 39 i Vatnebakken i Mandal 13. januar, sto det på det meste 110 vogntog i kø. Sjåføren hadde satt kjettingene på feil aksling. Foto: Jarle R. Martinsen

— Tallene viser at vi ikke bare må øke kontrollvirksomheten med utenlandske kjøretøy. Bransjen må ta ansvar for sjåfører og kjøretøy, og staten for at veier er i god stand og at det bygges nye traseer, sier samferdselsministeren.

Skylder på press

Leder av Norsk Transportarbeiderforbund, Roger Hansen, mener det er gått så langt at ingen kan føle seg trygge når de ferdes på E 39. Og til tross for statistikken legger han store deler av skylden på de utenlandske sjåfører og transportører.

KABOTASJE: Til tross for statistikken, legger leder Roger Hansen i Norsk Transportarbeiderforbund store deler av skylden på de utenlandske. Foto: Frank Mersland

Han mener nemlig at kabotasje fører til et så stort press på bransjen at det går på sikkerheten løs.— Omfanget av ulykker og hendelser tilsier at noen og enhver bør tenker seg om. Dette er vår store bekymring. Hvis dette får utvikle seg, ender det med en katastrofe, sier Hansen.

Kabotasje er når utenlandske transportører kjører mellom forskjellige destinasjoner innenfor Norges grenser. Etter én uke, eller mer enn tre turer i landet, skal de ut, ifølge loven.

— Vi hører fra veivesenet at feil og mangler på norske kjøretøy er stigende. Presset er så tøft at det går ut over sjåførlønninger og vedlikehold av kjøretøy, sier Hansen, og er klar på hva som må til for at det skal bli sikrere på E 39.

E39-tips-oss.jpg

— En systematisk kontroll av kjøretøy og sjåfører, sier han.

Nøkkeltall

  • Totalt 216 tunge kjøretøy (vogntog, lastebiler og tankbiler) har vært involvert i ulykker på E 39 mellom Kristiansand og Stavanger i årene 2000-2013. * 194 av kjøretøyene var registrert i Norge.

  • Det har skjedd 204 ulykker. I ti av ulykkene har det vært involverte flere enn ett tungt kjøretøy.

  • 39 personer har omkommet. 268 er skadet.

  • 60 prosent av alle ulykkene har skjedd på E 39 i Vest-Agder.

  • 96 av de 204 ulykkene, altså nesten halvparten, har skjedd på tørr og bar vei. 22 har skjedd på glatt føre.

  • 77 av ulykkene har skjedd som møteulykker, mens i 60 ulykker har de involverte kjøretøyene kommet kjørende samme vei. 40 ulykker har vært utforkjøringer.