— Regjeringen går inn for et nytt treårig prøveprosjekt på Gardermoen. Målet er å redusere Maximum connection time (MCT) for passasjerer som flyr videre. 20 prosent av dem som står i køen i sikkerhetskontrollen, er transitpassasjerer. De får en bedre hverdag av dette, sier Åse Michaelsen (FrP) til Fædrelandsvennen.

Ordningen gjelder for reisende fra utland til innland via Gardermoen. Reisende slipper å hente ut og sjekke inn bagasjen på ny ved Oslo Lufthavn, og slipper dermed ny sikkerhetskontroll. Bagasjen plukkes opp på endelig destinasjon.

— Oppdages det noe ureglementert under mellomlandingen så matches kofferten opp mot boardingnummeret, og vedkommende stoppes der og da. Dermed effektiviseres tollkontrollen allerede der, sier Michaelsen.

Hun har jobbet med saken i fem år, og gleder seg over vedtaket.

— Det blir lettere for passasjerer å komme seg til Kjevik og andre flyplasser, og redusert MCT gjør også Gardermoen mer attraktiv for flyselskaper, sier hun.

Også ledelsen ved Oslo Lufthavn jubler.

— Dette er gledelig. Det er bra for passasjerene som slipper å ta den tunge veien rundt for å fly videre, og det vil også gjøre Oslo Lufthavn mer attraktiv for flyselskapene. Det er gode nyheter for Avinor også, sier Bjørn Bråtebæk, Direktør for Lufthavnstjenester ved Oslo Lufthavn, til Fædrelandsvennen.