— Det er så man ikke tror det man hører. Jeg ble opprørt da jeg fikk informasjonen onsdag, sier pappa og KrF-politiker Daniel Bakken på Grovane.

I 2007/2008 vedtok politikerne i regionens ATP-utvalg å bygge sykkelsti mellom Grovane og Samkom. 22 millioner kroner ble bevilget. Prosjektet var en del av myk samferdselspakke den gang ny Vågsbygdvei ble bygd. Mange prosjekter skulle prioriteres og prosjektet på Samkom skulle bygges i 2014/2015. ## Dobbel så dyrt

Da det begynte å nærme seg realisering startet kommunen og veivesenet opp regulering og detaljplanlegging. I fjor viste det seg at sykkelveien vil koste over 50 millioner kroner. Delvis fordi tiing er mer komplisert enn beregnet og delvis fordi tiden er gått og prisene økt.

Les også:

I desember vedtok ATP-utvalget at det kun skal bygges sykkelvei på rundt halvparten av strekningen, mellom Hagen og Samkom. I dette regionutvalget sitter ordfører Torhild Bransdal på vegne av Vennesla.

— Vi skal være glade vi har beholdt de 22 millionene. Nå må vi jobbe for at resten kommer inn i neste bymiljøpakke. Jeg fikk sikret de 22 millionene, for det var lenge fare for at de kunne bli flyttet til prosjekter i byen, sier hun.

Hun forstår at folk reagerer. Hennes partifelle og KrFs gruppeleder, Daniel Bakken, mener folk nesten er holdt for narr.

— Vi har forholdt oss i ro og ventet. Folk langs strekningen har ventet med å vedlikeholde gjerder og murer fordi sykkelstien snart skulle komme. Jeg synes dette er helt forkastelig. Blir prosjektet dyrere, må pengene bare finnes et sted. Den kampen må Vennesla kjempe og vinne, sier han.

Bakken sier hele det interkommunale samarbeidet om transport kan få problemer, hvis vedtatte prosjekter plutselig droppes.

— Kan vi stole på vedtak, når sånt som dette skjer? Vi i Vennesla har sagt ja til mange utbygginger i Kristiansand fordi vi var fornøyd med at vi fikk denne sykkelveien. Så blir det ikke noe likevel, sier han og minner om at det dreier seg om en skolevei med mye tungtrafikk.

Mer komplisert

Rådgiver i Vennesla kommune, Ingrid Konsmo, bekrefter historien. Hun sier penger ble bevilget og tidsplan lagt. Men da ting nærmet seg og prosjektet skulle detaljplanlegges viste det seg fort at kalkylene ikke holdt.

Bjørne Jortveit i ATP-samarbeidet sier det ikke kan tilleggsbevilges, siden samferdselspakke 1, hvor pengene kommer fra, nå skal sluttføres.

Han sier saken også handler om at prosjektet er mer komplisert enn man trodde. Blant annet må en bro repareres og et elveleie legges om.