LILLESAND: Veien opp fra Sandsmyra er både smal og bratt og tåler ikke flere brukere, mener naboene.

– Med åtte nye leiligheter kan det bli 16 nye biler her. Veien er altfor dårlig, bilene kommer ikke forbi hverandre. Når søppelbilen kommer, rygger den opp, så den slipper å snu. Vi kan ikke forstå at flertallet i planutvalget kunne gå inn for dette, sier en oppbrakt flokk naboer som alle sokner til veistrekningen.

Sjåførene må ringe på

Vi er helt nederst i veien opp til Springvannsheia. Her, ved utkjørselen til Sandsmyra, er den så smal at om Elbjørg Håkedal i Sandsmyra 4 har kjøkkenvinduet oppe til lufting, kan det ikke komme noen lastebil forbi.

Da må sjåføren ringe på og be om at vinduet lukkes. At det er en privat parkeringsplass på den andre siden av innkjøringen gjør ikke situasjonen noe lettere.

BRATT: Veien ned fra Springvannsheia er bratt. For noen uker siden skled to biler i hverandre på glatta. FOTO: JOSTEIN BLOKHUS

I dag er det rundt 10 boenheter som sokner til den smale veien ned fra Springvannsheia. Åtte nye vil altså bety nær en dobling. Seinest nå i julen var det et biluhell på veien.– På grunn av glatta i bakken begynte en bil å skli og dumpet rett inn i et annet kjøretøy, som ikke hadde mulighet til å komme unna, fordi veien er så smal. Søppelbilen har seget ut av veien noen ganger, og det er stadig nestenulykker, sier protestflokken.

Det var byggmester Modalen AS som sendte inn søknad om leilighetsbyggene på vegne av Gudrun Elise og Svein Petter Jacobsen. De to byggene, som blir 7,5 meter høye, er tenkt plassert et stykke nedenfor bautaen som står på et yndet utkikkspunkt for de mange som går på tur rundt det gamle vannmagasinet Springvannsstemmen.

Først nei

Søkerne fikk først avslag gjennom et administrativt vedtak. Saksbehandleren, Espen A. Hovde, skrev blant annet at veien til området ikke tilfredsstiller dagens krav til utforming. Dette gjaldt både bredde, stigning og krav til sikt. En annen adkomst ville være svært vanskelig å få til.

BAUTA: De åtte boenhetene er tenkt plassert et stykke nedenfor bautaen ved Springvannsstemmen. Bautaen ble satt opp av de som laget Lillesands første offentlige drikkevannskilde på 1800-tallet. FOTO: JOSTEIN BLOKHUS

Administrasjonen mente tiltaket var klart i strid med reguleringsplanen. Den eiendommen det ble søkt om å benytte til åtte boenheter, er nemlig i planen bare satt av til én bolig. For å kunne bygge åtte boenheter, må bystyret vedta en ny reguleringsplan, het det.

Politikerne sa ja

Denne avgjørelsen ble anket, og utbyggerne fikk medhold, etter at Arne Gulbrandsen (Frp) kom med forslag om dette i planutvalget. Han fikk tilslutning av tre fra Høyre.

Klagene til kommune og fylkesmann har ikke latt vente på seg. I et fellesbrev blir det pekt på at tiltak så store som dette bør ha en egen reguleringsplan. Planutvalget har heller ikke vært på befaring i området, selv om det er etablert kutyme at større fortettingsprosjekt skal besiktiges av utvalgets medlemmer.

I protestene utrykkes det også bekymring over en stadig nedbygging rundt friområdet Springvannsheia. Og de dårlige adkomstveien blir understreket. Helt nederst er kjørebredden 2,80 meter. Det er når kjøkkenvinduet er igjen.