Hvordan vil rushtidsavgiften påvirke deg og din lommebok? Fortell oss i kommentarfeltet under.

KRISTIANSAND: For Elin Rosseland fra Tveit er derfor ikke buss noe særlig alternativ. I debattfeltet under kan du fortelle om ditt alternativ til bil.

— Jeg liker ikke å stresse om morgenen. Og hvis ikke vi har stemplet inn klokka 07.00 blir vi trukket i lønn, forteller 45-åringen, som er ansatt hos Hennig-Olsen Is i Hannevika.

Rushtidsavgiften i Kristiansand gjør et innhogg i manges lommebok.

Fædrelandsvennen skriver fredag om Elin Rosseland (45) og mannen, som bruker hver sin bil til jobb på motsatt side av Kristiansand. Heretter må de ut med rundt 18.000 kroner i bomavgift per år, rundt 6000 mer enn i dag.

Kaffe og ro om morgenen

Det er noen år siden hun sjekket rutetabellen sist. Den viser at bussen har avgang klokka 06.06 fra Brattvollsheia, der hun bor. Den skal være i byen 06.33, og så sant den er presis rekker hun å bytte til 06.37-bussen fra Vestre Torv slik at hun kan hoppe av i Kolsdalen 06.40.

FLERE OVER PÅ BUSS: Målet med de nye bomsatsene er å redusere biltrafikken i morgen- og ettermiddagsrushet med seks prosent.

Etter noen minutters gange og klesskift, vil hun da rekke å stemple inn 07.00.— Som regel vil det alltid være litt forsinkelser på bussen. Jeg vil hele tiden sitte og lure på om jeg rekker jobben. For meg er det viktig med ro om morgenen, jeg liker å ta en kaffe med kolleger i kantina før arbeidstid, heller enn å gamble på om jeg rekker det, forteller Rosseland.

Åpner for å prøve buss

Med bilen bruker hun kun 20 minutter på de to milene. Som regel setter hun seg i bilen 06.15, da har hun ekstra god tid når hun er framme.

Tveit-beboeren er skeptisk til buss, likevel tvinges hun til å tenke tanken. Busskortet koster 760 kroner måneden (20 kroner per enkelttur med flexikort), omtrent det samme hun må ut med i bomavgifter for bilen sin. Da kommer drivstoff og andre kostnader med bilen i tillegg.

— Jeg kunne jo prøve en uke, det er temmelig mye penger å spare. Kanskje jeg blir positivt overrasket, men hvis det er sånn at jeg kommer løpende inn porten klokka 07.00 er det ikke aktuelt, forteller Rosseland.

Anbefaler «park and ride» i Rona

— Hvis man må bytte buss tar det litt ekstra tid. Men hun kan kjøre bilen til Rona, parkere bilen på «park and ride»-anlegget der og ta metrobussen helt fram. Da slipper hun bompenger, og herfra går det veldig ofte buss, forklarer Øystein Holvik, prosjektleder for Areal- og transportprosjektet i Kristiansands-regionen, og tilføyer at ekteparet også kan bytte ut en av bilene med en el-bil.

Her fra Park and ride"-anlegget ved Borkedalen i Lillesand. Foto: Hans Jacob Brekke

Ingen annen region i landet har så mange anlegg av denne typen som Kristiansand – hele 12 til sammen: To i Lillesand, to i Songdalen, to i Vennesla, Søgne, Birkeland, og på Flekkerøy, Kjos, Rona og Krossen i Kristiansand. I tillegg er Håneskrysset og enda et i Lillesand og på Birkeland under forberedelse.— Vi planlegger også enda hyppigere avganger med bussmetroen, noe som gjør det enda mer gunstig å bruke et «park and ride»-anlegg. Det går nok litt lenger tid enn med bil, men ikke nødvendigvis så mye, mener Holvik, og legger til:

— På lang sikt er arealplanlegging det viktigste. Ikke legge boligområdene så spredt, men bygge så konsentrert og stort at man har mulighet for å lage et godt busstilbud.

Er du nødt til å bruke bilen selv om du får store utgifter på rushtidsavgift, eller har du andre alternativer? Del dine alternativer i kommentarfeltet under .