Kristiansand

36 grunnskoler. Alle har handlingsplan mot mobbing. Noen har i tillegg utarbeidet eget mobbemanifest. Rutiner for forebygging, håndtering og dokumentasjon av mobbing er innskjerpet.

— Vi har strammet inn på det formelle. Vi er med et i KS-prosjekt, og etablerte også i fjor et eget mobbeteam, sier oppvekstsjef Arild Rekve.

Det er skoleleder som skal håndtere en mobbesak og søke løsning. I samarbeid med fagpersoner fatter rektor et enkeltvedtak med tiltak skolen forplikter seg til å følge opp. Foreldre kan klage på dette. Saker til Fylkesmannen vurderes av deres jurister.

Rekve anslår at han hvert skoleår blir koblet inn i to-tre mobbesaker. Det kan være spørsmål om skolebytte.

— Normalt løser skolene selv egne mobbesaker.

Vennesla

8 grunnskoler. Alle har handlingsplan mot mobbing. Noen har i tillegg egne planer. En ansatt som har mistanke om mobbing, er forpliktet til å melde fra til skoleleder. En mobbesak skal i første ledd håndteres av rektor og løses på skolen.

— Skolene skal ordne opp og utarbeide tiltak. Hvis jeg blir koblet inn, er det når skolen selv ikke finner løsning eller foreldre klager på enkeltvedtak, sier oppvekstsjef Kristin E. Robstad.

Hun anslår at hun to-tre vanskelige saker i året. Da bistår hun skolens ledelse og gjennomgår saken på ny. Blir saken oversendt Fylkesmannen, vurderes tiltakene eksternt.

Robstad sier en mobbesak sjeldent innebærer skolebytte.

Tiltakene som er iverksatt evalueres kontinuerlig.

Lillesand

5 grunnskoler. Alle har sin egen handlingsplan mot mobbing. Skolene ønsker ofte egne retningslinjer som et supplement. Det er rektors ansvar å søke en løsning på skolen.

— Prosedyren er at skolens ledelse iverksetter tiltak mot mobbing. Fungerer ikke dette, og foreldre er misfornøyd med det skolen gjør og klager på vedtak, havner saken hos meg. Jeg har ingen saker på mitt bord nå, sier oppvekstsjef Arnt J. Eidsaa.

Han sier løsningen i en mobbesak sjelden er å flytte mobberen eller offeret til en annen skole. - Det ordnes oftest opp på skolen, sier han.

Alle skoler forplikter seg til å følge opplæringslovens § 9a om at hver enkelt elev i grunnskolen har rett til et godt fysisk og psykososialt miljø.

Birkenes

4 grunnskoler. Hver skole har til nå hatt sin egen handlingsplan mot mobbing. Etter tilsyn fra Fylkesmannen jobber kommunen nå med nye rutiner og gjennomgår en grundig skolering av skolefaglig personell. - Vi må stramme inn og vil fortløpende gjennomføre endringer, slik at alle skolene tydeligere vet hva de skal forholde seg til, sier oppvekstsjef Geir Svenningsen.

Rektorer er ansvarlig for at en mobbesak blir løst. Om så ikke skjer, sendes saken videre til oppvekstsjefen, oftest fordi foreldre påklager et enkeltvedtak.

— Med et nytt internkontrollsystem skal jeg være oppdatert på alle mobbesaker. Det blir en tøffere rapporteringsplikt, sier Svenningsen, som ikke har mobbesaker på bordet sitt nå.

Songdalen

4 grunnskoler. Hver skole har egen handlingsplan mot mobbing. Innholdet er nokså likt. Den vektlegger forebyggende tiltak og har en konkret struktur på fremgangsmåte.

— Hver rektor er ansvarlig for å håndtere en mobbesak på sin skole. Vedvarer mobbingen og tiltakene ikke hjelper, løftes saken opp på tjenestesjefnivå, sier skolefaglig rådgiver Jan Kittelsen.

Rektorene utveksler også erfaring under en månedlig skoleledersamling. Tiltak mot mobbing kan være skolebytte eller det settes inn ekstra ressurser.

— Det har hendt at vi har flyttet mobberen. Det kan ha oppstått full skjæring mellom elev/elev eller elev/lærer. Hvis vi skal flytte mobberen, krever også det et enkeltvedtak, sier Kittelsen.

Iveland

2 skoler. En felles handlingsplan mot mobbing ble oppgradert i fjor. Tiltakene er skreddersydd på hver skole.

— Vi er rimelig godt fornøyd nå, for vi var for dårlige til å informere og oppdatere foreldre om de planene vi faktisk hadde. Nå får hver forelder et eksemplar i hånda, sier oppvekstsjef Lars-Ivar Gjørv.

Det er rektors ansvar å løse en mobbesak. Gjørv blir varslet umiddelbart når en sak oppstår. En sak på nyåret er nå løst.

Med kun to skoler og stor avstand mellom disse, er tiltak som skolebytte uaktuelt. - Det er umulig for oss. Vårt mål er å være proaktive og igangsette våre prosedyrer med en gang vi vet om noe, sir han.