Bjørn Myhre synes fartsbegrensning kan være på sin plass noen steder, som her ved Varoddbroa. Christianssands Byselskab frykter "den livsfarlige racersyklisten med karbonsykkel og kondomdress" og ber Statens vegvesen vurdere fartsgrense på enkelte strekninger når den nye sykkelekspressveien gjennom Kristiansand står ferdig. Foto: Kjartan Bjelland
Morten Trydal holder normalt god fart på sykkelstiene. Foto: Kjartan Bjelland

— Vi vet at på slike sykkelveier oppstår det raskt konflikter mellom gående og syklende. Når syklistene kommer i høy fart, kan det være like farlig å ferdes på en bilvei som på en sykkelvei, sier Guri Paulsen, leder i Christianssands Byselskab.

Jeg har registrert at det kan være livsfarlig å blande gående og syklende. Arbeidet med en sykkelekspressvei er allerede i gang, og målet er sammenhengende vei fra Vågsbygd til Sørlandsparken.

I en høringsuttalelse til Statens vegvesen skriver Christianssands Byselskap at de frykter «Den livsfarlige racersyklisten med karbonsykkel og kondomdress» på den nye veien. Her spør de også om Statens vegvesen vil innføre fartsgrense.

— Vi mener det er noe man i hvert fall må vurdere. Vi mener det er viktig at også sikkerheten blir tatt godt vare på, sier Paulsen.

Farlig

Sykkelekspressveien bygges med to felt for syklister og et gangfelt. Målet er å få flere til å velge sykkel framfor bil.

Men Christianssands Byselskab frykter at syklister som kan holde en fart på opptil 40-50 km/t vil ødelegge både for gående og for syklende som holder et noe mer bedagelig tempo.

— Jeg har registrert at det kan være livsfarlig å blande gående og syklende. Det kan også oppstå farlige situasjoner når man blander racersyklister og vanlige syklister, og jeg vet ikke om de har tenkt på det, sier Harald Sødal, nestleder i Christianssands Byselskab og lokalpolitiker for KrF.

Høy fart

— Mener du at det må innføres fartsgrense for syklister?

— Jeg vil ikke konkludere med det, men problemstillingen må opp, sier Sødal.

Harald Sødal mener man må vurdere fartsgrense på enkelte strekninger der syklister kan kjøre svært raskt.

— Utfor Varoddbroa er et sted der man kan få en forrykende fart og da kan det også oppstå farlige situasjoner.

Adskilt

Statens vegvesen jobber nå med å regulere to områder mellom sentrum og Oddemarka slik at byggingen med sykkelekspressvei kan fortsette. Det er allerede bygd sykkelekspressvei på tunnellokket ved Oddernes. En strekning mellom Lumber i Vågsbygd og Glencore (Nikkelverket) er under bygging.

Det er i denne forbindelse Christianssands Byselskab etterlyser fartsbegrensinger.

Ifølge Statens vegvesen er det første gang temaet blir tatt opp.

— Dette har ikke vært diskutert tidligere. Det er få som sykler veldig raskt, og sykkelekspressveien vil også ha fortau som fotgjengerne kan bruke. Så gående og syklende vil være godt adskilt, sier Inger Egeland ved plan og forvaltning i Statens vegvesen Region Sør.

40 km/t

Ifølge Egeland regner de med at syklistene på veien vil ha en snittfart på 20 km/t. De raskeste sykler rundt 40 km/t.

Egeland sier de kommer til å følge med på hvordan trafikken utvikler seg på sykkelekspressveien. Men noen fartsgrense er det ikke planer om.

— Blir det problemer og, det går ut over sikkerheten, kommer vi til å sette inn tiltak. Vi har flere forskjellige tiltak vi kan sette i verk, som «romlestriper» før kryss, sier Egeland.