Slik svarer daglig leder i firmaet Montøren AS, Paul Arne Løvland Tobiassen når han skal begrunne hvorfor firmaet har anskaffet elektrisk varebil. Nylig overtok han en Nissan e-NV200 og satser på at den kommer til å stå for en god del av lokalkjøringen for firmaet som leverer og monterer varmepumper på Sørlandet. Tobiassen har seks Nissan varebiler fra før av, men denne gang valgte han elektrisk.

— Og det regner jeg med å gjøre på nytt, sier den unge bedriftslederen som valgte en fem seters utgave av bilen. Dermed kan han og kona bruke bilen til privatkjøring, få plass både til folk og barnevogn på fritiden og til varmepumper og verktøy på dagtid,

Halv skatt

— Fordelen med elbil når man bruker firmabilen privat, er at fordelsbeskatningen bare er det halve av en «vanlig» bil, sier Tobiassen som skryter av både komforten og stillheten i elbilen. - Flere firmaer burde vurdere elbil som alternativ til en diesel varebil, mener Tobiassen og viser til at det i løpet av en arbeidsdag blir mye småkjøring rundt Kristiansand, men totalt sett ikke så mange kilometer i løpet av dagen.

Det siste kan faktisk underbygges med statistikk. Undersøkelser viser at 70 prosent av varebilene kjører mindre enn 120 kilometer i løpet av en arbeidsdag.

Informasjonssjef Marina Maneas Bakkum i Nissan Nordic og daglig leder Dagfinn Berg på Sørlandets Bilsenter ser for seg en sterk økning i salg av elbiler til næringslivet. Foto: Tor Mjaaland

— Jeg bruker ikke den elektriske bilen når jeg skal langt ut i distriktet, men veldig mye av kjøringen er rundt Kristiansand. Da bør denne være helt grei, mener Montøren-sjefen.

Vurderer elbil

— Brukerne er våre beste kanaler ut mot potensielle kunder, slår Marina Manneas Bakkum, informasjonssjef i Nissan Norge, og daglig leder ved Sørlandets Bilsenter, Dagfinn A. Berg fast.

De opplever at mange firmaer vurderer å anskaffe elektrisk varebil, men ofte velger tradisjonelt ut fra det de er vant med og fornøyd med fra før. De viser også til at det blir stadig flere ladestasjoner tilgjengelig. Et eksempel på utbyggingen av hurtigladestasjoner er samarbeidet mellom Kiwi-kjeden og Nissan om etablering av en rekke hurtigladestasjoner ved landets Kiwi-butikker.

De tror også at det vil komme flere restriksjoner på forurensende bilkjøring i byene og viser til den franske byen Nice der firmaer som anskaffer varebiler må velge elektrisk. Og der sentrumsgatene er forbeholdt trikker og elektriske varebiler.

Mindre effektivt

Regiondirektør Siri Mathiesen i NHO mener imidlertid at dagens rekkevidde på elektriske varebiler gjør at for mange firmaer kan effektiviteten gå ned om de velger slike.

Regiondirektør i NHO på Sørlandet, Siri Mathiesen, mener det er enklere for en arbeidstaker som skal fram og tilbake til jobb hver dag å kjøre elektrisk enn for næringslivet der hun frykter at effektiviteten kan gå ned. Foto: Torstein Øen

— Dersom de må tilbake til utgangspunktet for å lade bilen midt på arbeidsdagen, går effektiviteten ned. Og en elektriker kan jo ikke ta strøm fra kunden mens han jobber et sted for å ha bilen fulladet for å komme videre, mener NHO-sjefen på Sørlandet som har større tro på ladbare hybridbiler som nå kommer for fullt.- Da kan de kjøre på strøm i byene og bidra til bedre luftkvalitet og mindre utslipp der, mens de går på fossilt drivstoff på lengre turer, mener Mathiesen som har notert seg at stadig flere politikere tar til orde for at også disse bilene må få avgiftslettelse slik at det blir lønnsomt å velge ladbar hybrid. Også for næringslivet.

Franskmennene langt fremme

Peugeot, Citroen og Renault leverer elektriske varebiler. Men foreløpig har ikke salget tatt av.

Franskmennene har vært i tet når det gjelder miljøvennlige elektriske varebiler. Peugeot har sin Partner, Citroens elbil heter Berlingo Electric, mens Renaults utgave bærer navnet Kangoo ZE.

Merethe Bay Gundersen viser gjerne fram den elektriske varebilen Peugeot Partner. Hun er overrasket over at ikke flere firmaer velger elektrisk varetransport. Foto: Tor Mjaaland

— En del større firmaer som ønsker å vise en miljøvennlig profil har valgt elektriske vare- og transportbiler, sier varebilansvarlig hos Bertel O. Steen i Kristiansand, Merethe Bay Gundersen. Hun konstaterer at det ikke er så mange som har oppdaget fordelene ved elbiler til varetransport over kortere strekninger og viser til regnestykker som slår fast at det er lønnsomt over tid å velge elektrisk.- Det passer selvsagt ikke for alle, men firmaer med mye lokalkjøring og ikke alt for tung last bør vurdere elektrisk varebil, mener Bay Gundersen. Sørlandets sykehus, Kristiansand kommune, Posten og Bring er eksempler på firmaer som har anskaffet elektriske varebiler.

— Vi har tatt for oss firmaene som er miljøsertifiserte gjennom Miljøfyrtårn og oppfordret dem til å satse på elektrisk transport. Noen har respondert, men mange sitter på gjerdet, forteller Bay Gundersen og viser til gode garantiordninger på Partneren med fem år og 120.000 kilometer på bilen og åtte år på batteriene.

Med sine 67 hestekrefter ikke Partneren noen racerbil.

— Men den er veldig kjapp i bytrafikken, lettkjørt og har god sitteplass til tre, sier varebilansvarlig hos Peugeot som er trygg på at stadig flere firmaer kommer til å velge elektrisk varetransport i årene fremover.