KRISTIANSAND: Mandag var krigsveteraner og hjelpeorganisasjonene deres samlet til konferansen "Veteranene og samfunnet — utfordringer og muligheter". Generalmajor Robert Mood, som er veteraninspektør i Forsvarets veterantjeneste, mener bedrifter er heldige om de klarer å sikre seg krigsveteranenes kompetanse.

– Veteranene er store ressurser. De har kunnskap, erfaring og kompetanse som ingen andre har. Deres kompetanse innen lagarbeid i ekstreme situasjoner under et ekstremt tidspress er helt unik. Enhver arbeidsgiver som sikrer seg en krigsveteran har fått en god medarbeider, sier Mood.

Generalmajoren mener krigsveteraner kan jobbe med nesten hva som helst.

– Selv om de i utgangspunktet ikke har kompetanse til enkelte jobber, så kan veteranene likevel gjøre en god jobb i forskjellige roller. Deres kompetanse kan benyttes til nesten hva som helst. Det sitter krigsveteraner i mange nøkkelstillinger i ulike bedrifter, forteller Mood.

Historiefortellere

Mood er en ivrig historieforteller og reiser rundt med historier fra sin tjeneste.

– Jeg brenner selv for å bruke krigsveteranenes historie. De kan fortelles på videregående skoler og universiteter rundt forbi. Jeg bruker gjerne tid på å fortelle historier selv, sier Mood.

– Var for dårlig

Under seminaret mandag var en del av temaet krigsveteranenes hjemkomst. Mange som kommer hjem sliter med både fysiske og psykiske senskader.

– Forsvaret erkjenner selv at før 2010 ble krigsveteraner behandlet for dårlig etter sin hjemkomst. Siden da har dette blitt satt ekstra fokus på og jobbet med, sier han.

Forsvaret har nylig gjennomført en undersøkelse blant veteraner som har kommet hjem. Den viser at det blir bedre.

– Undersøkelsen viser at vi er på rett vei. Men det er fortsatt mye arbeid igjen, og det skal jobbes mye med dette fremover. Det er satt i gang en del tiltak som treffer veteranene positivt, sier Mood.

Pilotprosjekt Østerdalen

Forsvaret foretar i dag kursing og opplæring av saksbehandlere og helsepersonell. Det er i møte med disse at krigsveteranene kan oppleve at de ikke bli forstått.

– Nøkkelen ligger i at hjelpeapparatet må kjenne hverandres styrker. De må kunne henvise til de riktige personene, sier Mood.

I Østerdalen er det satt i gang et prosjekt hvor militæret, kommunen, NAV, helsepersonell og Bufetat har gått sammen for å se på hvordan veteranene best mulig kan ivaretas.

– Dette prosjektet virker lovende. Jeg har hørt veteraner skryte av hvor fantastisk deres møte med NAV var. Det er sjelden. Til høsten skal man evaluere, og deretter skal prosjektet implenteres i hele landet, forteller Mood.

Skape forståelse

FORSTÅELSE: Øyvind Dåsvatn, seniorrådgiver i RVTS Sør, jobber med å bedre forståelsen for krigsveteraner blant saksbehandlere og helsebersonell. Foto: Kjetil Nygaard

Øyvind Dåsvatn er seniorrådgiver i Regionalt ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging (RVTS) region sør. De arrangerte konferansen på Arkivet.– Vår oppgave er å gjennomføre de nasjonale tiltakene lokalt. Vi ønsker å skape bedre forståelse for veteranene i NAV, i helsevesenet og det øvrige hjelpeapparat.ellers, sier han.

Mandagens konferanse var rettet mot hjelpeapparatet på Agder og i Vestfold og Telemark, men også krigsveteraner og deres familier var invitert.

– I dag handler det om å få ut generell informasjon. Men vi når ikke alle saksbehandlere og helsepersonell gjennom en slik dag. Derfor vil det være viktig å supplere denne typen arrangementer med målrettet og spesifikk informasjon til de som møter veteraner i sitt daglige arbeid, sier Dåsvatn.