En av de ansatte pusser utstillingsmodellene så de skinner. Apple har gitt detaljerte beskrivelser om hvor mange centimeter maskinene skal stå fra bordkanten. Foto: Reidar Kollstad
Ingenting er overlatt til tilfeldighetene i en Apple-butikk. Her blir det ingen store paller med glorete salgsplakater. Foto: Reidar Kollstad
I andre butikker heter det service-ansvarlig. Men Anders Iglebekks (25) stilling? "Apple-ambassadør". Foto: Reidar Kollstad
- Disse lokalene er fantastiske, og inspirerer oss til å gjøre en ekstra innsats, sier daglig leder Elin Krumm. Foto: Reidar Kollstad
I dette rommet, prydet av en 70-tommers flatskjerm, er alt klart for kursing. Foto: Reidar Kollstad
pippin010.jpg Foto: Reidar Kollstad
Jesper Krumm åpner dørene i dag klokken 12.00. Foto: Reidar Kollstad
Lokalene er spesialdesignet av Apples egne interiørarkitekter i San Fransisco. Foto: Reidar Kollstad

KRISTIANSAND: Fædrelandsvennen får snike seg inn i den spesialdesignede butikken i Henrik Wergelandsgate og se showrommet for det som for øyeblikket er verdens hotteste it-selskap, Apple.

— Velkommen inn, sier daglig leder Elin Krumm (37).

Fire personer står i full konsentrasjon, bøyd over produktene med små pussekluter og polerer Ipader, Macbooks og store skjermer med eplelogo. Det er nesten så vi lurer på om vi bør ta av oss skoene og sette dem i gangen.

For innenfor dørene møter et futuristisk syn oss, som hentet ut av en science fiction-film.

Apple har selv designet butikken. Og fra hovedkontoret i San Fransisco har butikkpersonalet fått instruksjoner om hvor mange centimeter hvert prisskilt skal stå inn fra kanten på de tyske designerbordene. I en dokumentar fra 2011 var BBCs Alex Riley med på åpningen av den nye Apple-butikken i Covent Garden i London, der han beskrev det han opplevde som religiøs fanatisme.

- Er dette et tempel eller en butikk?

— Det er en tempelbutikk, svarer Krumm.

- Må ha sushi og Apple

Per Fronth, billedkunstner og fotograf Foto: ARKIV

— Endelig er Kristiansand blitt en storby. Sitatet stammer fra Per Fronth, og skal ha blitt uttalt da Pippin startet opp i Henrik Wergelandsgate, på den andre siden av Markens.

Vi må høre med mannen som kanskje er Kristiansands største Apple-entusiast, om det stemmer at han har sagt det.

- Det jeg sa, og som jeg fortsatt mener, er at "endelig er Kristiansand blitt en by", retter Fronth, og legger til med et smil: "Det er forskjell på drømmer og virkelighet".

— Det er ikke en by før man har sushi og en Apple-butikk, sier han. Nå er begge kriterier oppfylt.

Fronth synes det er gøy at Pippin nå utvider.

— Det er superstas at Pippin får det til, at det finnes en slik butikk i Kvadraturen, sier Fronth.

Kulten som ble kommersiell

Som fotograf og billedkunstner har han ikke kunnet klare seg uten Macintosh og Apple-produkter, og han har lenge vært en overbegeistret tilhenger av Apple-"kulten". Han kommenterer dagens Apple-hysteri med et glimt i øyet:

- Det er litt kjipt når bandet du har vært alene om å like, plutselig er noe alle liker.

For nå er det Apple som er blitt Microsoft, markedslederne, det alle snakker om og alle skal ha. Som skal ha sin luftetur i det himmelske.

— De har skapt produkter som har truffet, det var fremtidsrettede og brukervennlige produkter.

- Så du er ikke fremmed for å betegne hysteriet rundt Apple som "religion"?

— I begynnelsen var dette en sekt, og jeg var yppersteprest i denne kulten, men nå er religionen blitt kommersiell, sier han.

Stålkontroll

Om det blir lignende tilstander under dagens åpning er uvisst, men eierne av Pippin har satset et syvsifret beløp, bare i innredningen. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene, og under dagens "store audit" skal alt godkjennes av noen fra Apple. Selskapet besøker butikken to ganger i året for å forsikre seg om at alt er på geledd.— Slik du ser butikken nå, slik vil den fortsette å være. Ingen nye hyller skal inn, ingenting skal stå på gulvet. Utstillingen skal stå nøyaktig slik du ser den, sier Krumm.

I løpet av 2012 vil butikken også få besøk av en "mystery shopper", en Apple-kontrollør som gir seg ut for å være kunde, og som skal sjekke kunnskapen og servicen hos de ansatte.

— Etterhvert lærer du deg å leve med det som er et eget tankesett rundt produktene og selskapet. Du vil ikke at det skal være annerledes, selv, heller, sier partner og markedsansvarlig Jesper Krumm. Klokken tolv åpner han butikken, nyheten om åpningen har fått omkring fem tusen likes på Facebook, og ordføreren kommer for å klippe snoren. Eller noe sånt.

- Hvorfor har dere ikke etablert dere i Sørlandsparken?

— Vel, vi har både parkering og gågate like utenfor, kunne vi ha hatt en bedre beliggenhet? spør han.

Doblet fortjenesten

Apple la i går frem resultatene før første kvartal i år. På ett år har selskapet doblet fortjenesten.

Hele 11,6 milliarder dollar i kontanter står igjen, som blir overført til selskapets solide pengebinge.

Gårsdagens resultater sendte aksjekursen i taket, opp med 7,6 prosent etter at Wall Street stengte.

På bare 20 minutter sørget dette for at markedsverdien til selskapet økte med 41,3 milliarder dollar, tilsvarende 236 milliarder kroner, melderE24.

Oppgangen tilsvarte nesten halve verdien av Statoil på Oslo Børs tirsdag, som var 484 milliarder kroner.

Øker i USA, stuper i Europa

– Jeg er overlykkelig over salget av 35 millioner Iphoner og nesten 12 millioner Ipader i kvartalet, sier konsernsjef Tim Cook i en pressemelding.

Sammenlignet med samme kvartal i fjor har antallet solgte telefoner økt med 88 prosent, mens nettbrettet har økt med massive 151 prosent.

Windows-telefonen og Android-telefoner gir iPhone skarp konkurranse i Europa. Foto: Jon Anders Skau

Det er her Apple har hentet det meste av omsetningen sin, Mac-ene har hatt en økning på «kun» 6,9 prosent. Men i Europa stuper nå Iphone-salget.

Netcom har gjort en undersøkelse som viser at en av tre av de spurte tror Windows Phone vil klare å bite fra seg mot Android og Apples IOS. Nærmere 20 prosent av de spurte sier de vil vurdere å kjøpe en Windows Phone-basert smarttelefon i 2012. — Jeg tror det blir kraftige endringer i markedet, nårWindows Phonekommer for fullt, sier salgsdirektør Kristian Renaas i Netcom. Og det er spesielt de nye Nokia-modellene som vil bidra til å øke markedsandelen.

Den samlede salgsstatistikken for 2011 viser at 54 prosent av alle solgte smarttelefoner i Norge bruker Android som operativsystem. IOS utgjorde 40 prosent, mens 7 prosent av smarttelefonene benyttet Symbian.

Har snudd

Fagredaktør Odd Richard Valmot i Teknisk Ukeblad var i mange år aktiv i det norske Apple-miljøet, men betrakter seg nå som nøytral.

— Jeg lar meg fortsatt imponere av Apple, men jeg ser også at ikke alt er vakkert. Apple har bygd et proprietært system rundt seg, og tvinger andre til å betale heftige lisensavgifter. De kjører et hardt løp mot rivalene og har en hær av aggressive advokater, sier Valmot.

Les også: Apple tvinger konkurrentene i kne

I 2006 lanserte Samsung denne dingsen. Og nei, det er ikke en tablet, det er en bilderamme. Fire år senere kom den første iPaden fra Apple. Foto: SAMSUNG

Han ikke ser bort fra at Apple kan bli like forhatt i IT-verdenen som Microsoft, gjennom å danne monopoler og gjøre livet dyrt og vanskelig for brukerne.Og da Samsung lanserte sin Ipad-konkurrent i fjor høst, ble de saksøkt av Apple.

Nettbrettet Galaxy Tab 10.1 var for likt Ipad, og brøt mot selskapets patenter, mente Apple, som vant den første runden i tysk rett.

Dermed fikk ikke Samsung anledning til å selge sitt nye nettbrett i EU-landene. Nå er imidlertid denne dommen opphevet.

— Samsung er fornøyd med Düsseldorf-domstolens opphevelse av salgsforbudet, sier PR-sjef, Erik Johannesson.