Fotarbeidet er avgjørende for lyden. Foto: Torstein Øen
Eksempler på hva som er på loftet. Foto: Torstein Øen
Flere typer orgelbrus. Foto: Torstein Øen
Beviser på at kjente komponister også har skrevet verk for trøorgel. Foto: Torstein Øen

MANDAL: — Jeg vil i alle fall gjøre mitt på å bevare denne delen av vår kulturhistorie, sier Håkon Sødal (55), teolog og kirkemusiker fra Kristiansand. Han er bosatt med kone og 25 trøorgler utenfor Mandal.

De tre beste har han i boligen, ett står i Mandal kirke med godkjennelse av biskopen, ett står på hytta og de øvrige er stuet sammen i to garasjer.

Selv sier han at seks er spillbare, at noen fortsatt kan bli det og at resten utgjør delelager.— Noen spør hvorfor jeg ikke heller samler på munnspill.

— Spørsmålet lå på tunga.

Samler du på noe spesielt? Send oss tips!

Sibelius og andre

— Da svarer jeg at trøorgelet er et utrolig fascinerende instrument. Det er aldeles ikke et annenrangs, noe folk kjøpte for lenge siden fordi de ikke hadde råd til piano. Da jeg begynte å grave litt, fant jeg ut at store komponister som Dvorak, Liszt og Sibelius lagde egne verk for harmonium. Selv har jeg holdt flere konserter med dette instrumentet. Den ene ble holdt i St. Ansgar i Kristiansand, i regi av Protestfestivalen.

Det var ikke vanskelig å skaffe 25 orgler. Utfordringen er å gjøre noe fornuftig med dem.

— Som en protest?

— Ja, en stillferdig protest mot all slags støy og stæsj som får så mye ufortjent oppmerksomhet. En protestkonsert helt uten strøm, mikrofon, høyttaler og applaus. Bare analogt og naturlig.

Det meste av hva Håkon Sødal har gravd fram, kan hvem som helst lese på hans hjemmeside.

— Hør nå, hør på den lyden, oppfordrer samleren, som også er organist i Hånes kirke, og dermed i stand til å traktere sine klenodier etter kunstens regler.

Eksempler på hva som er på loftet. Foto: Torstein Øen

Så spiller han et verk av Sigfrid Karg-Elert (1877-1933) på ett av sine husorgler, et sugeluftorgel fra Bergen.Sødal kan snakke varmt og lenge om trøorgler. Det første han så på nært hold, var et bitte lite ett, av typen Mannborg. Det ble anskaffet av foreldrene, og står den dag i dag i hytta Søgne. Det andre kjøpte han som student.

En avgjørende gave

Men interessen tok først av da han fikk et orgel i gave fra Holum.

— Det var da jeg begynte å skru og lese meg opp. Sannheten slo meg, at dette tilhører en for meg ukjent verden. Så utviklet interessen seg fra gøy til seriøs.

Flere typer orgelbrus. Foto: Torstein Øen

Og det var fra da av samlingen tok av. Sødal sier at noen er forært ham og at andre er kjøpt for billige penger.— Det var ikke vanskelig å skaffe 25 orgler. Utfordringen er å gjøre noe fornuftig med dem.

Sødal avviser at han restaurerer, han er snarere reparatør.

Men entusiasmen har ført til mer. Han har også bygd opp et bibliotek over historikk og komposisjoner som har med harmonium å gjøre.

— Er du melankolsk av natur?

— I alle fall nostalgisk. Med dette arbeidet suger jeg inn en eim av gamle dager. Vi snakker om instrumentet som sto i mange skolestuer. I årevis hørte trøorgelet med til skolegangen og byggingen av landet. Dessuten snakker vi om en hobby som forhåpentligvis gleder andre.