Tommelen opp for slutten på bomstasjonen i Valle. Fra venstre stortingsrepresentant Ingebjørg Godskesen (Frp), leder i Evje og Hornnes Frp, Brian Desmond og varaordfører i Valle, Nina Johnsen (H). Foto: Johs. Bjørkeli

VALLE: — Det er en drøm for oss å få fjernet disse bomstasjonene. Jeg har vært utsatt for et sterkt press fra lokalbefolkningen som ønsker å få fjernet bomstasjonen her i Valle. De mener at bompengene ødelegger for framtidsutviklingen i distriktet, sa Godskesen torsdag.

Med et kobbel av sentrale politikere i Setesdal og det presseoppbudet hun håpet på, kunngjorde Godskesen at bomstasjonen, som skulle ha stått til 2018, vil bli fjernet etter høstens justeringer av statsbudsjettet. Riktignok er Høyre og Frp avhengig av Kristelig Folkepartis støtte for å legge ned stasjonen og slette gjelden på 15 millioner kroner som bomstasjonen var ment å betjene – men den støtten mener hun å ha.

- Du selger ikke skinnet før bjørnen er skutt nå da?

— Nei, jeg kan vanskelig se at KrF går imot dette. Hadde det stått om enten 15 millioner til dette, eller til 15 millioner til videre utbygging av riksvei 9, hadde saken stilt seg annerledes. Dette her går av helt andre midler enn til videre veiutbygging, sier hun.

Ulønnsom bomstasjon

Bomstasjonen på riksvei 9 i Setesdal er en ulønnsom «innkrevingssentral». Langt over 40 prosent av inntektene går til å drifte stasjonen og innkrevingen, opplyser Godskesen.

Brutto tar bomstasjonen her inn cirka 12 millioner kroner årlig.

— Men disse pengene går ikke til å finansiere nybygging, bare til å slette gammel gjeld til staten på grunn av de parsellene som allerede er bygget på riksvei 9, sier Byglands ordfører Leiv Rygg (Sp).

Videre utbygging viktigst

Ordfører Rygg og hans kollega, varaordfører Nina Johnsen (H) i Valle, synes det er bra at stasjonen vil forsvinne. Men aller viktigst mener de det er at regjeringen finner penger til å kunne fortsette utbyggingen av riksveien ved Sandes – Harstadberg i Valle, allerede i 2014 eller 2015, og ikke mot slutten av perioden for Nasjonal Transportplan, som går ut i 2023. — Lokalbefolkningen har vel i grunnen ikke vært plaget så veldig mye på grunn av denne bomstasjonen. Pendlerne har fått kommunale tilskudd, sier Rygg.

Trenger 15 statlige millioner

Det er verken fra lokalt eller sentralt hold ønskelig med ny bompengeinnkreving i Setesdal for å finansiere de videre utbyggingene som trengs «for å lage gul stripe fra Kristiansand til Hovden», som har vært det lokale slagordet i kampen om midler til å bygge ut riksvei 9 til en akseptabel stamvei standard. Trafikkgrunnlaget er for tynt.

— Kom med midler til videre utbygging. Hvis staten bidrar med 15-20 millioner kroner, vil trolig Aust-Agder fylke gjennom konsesjonskraftmidler bidra med 20 millioner kroner. Da kan vi komme i gang med utbyggingen i Valle mot slutten av neste år, sier Rygg.

— Det er samfunnsmessig mye bedre økonomi å bygge fortløpende, enn å vente til slutten av perioden for NTP, sier Johnsen.

- 15 millioner kroner kan dere vel klare, Godskesen?

— Vi skal stå på, men husk at det finnes 1000 steder i Norge som ønsker 15-20 millioner kroner, sier Frp-representanten.

Positive reaksjoner

Både tidligere ordfører i Bykle, Kay Jeiskelid (H) og Evje og Hornnes sin ordfører, Bjørn Ropstad (KrF) synes det er positivt at Godskesen nå kan love at bomstasjonen i Valle forsvinner.

— Nærsamfunnet har fått for stor belastning i forhold hva denne ulønnsomme stasjonen har bidratt med, sier Ropstad.

— Men nå må regjeringen følge opp riksvei 9 videre om de ikke skal miste troverdighet i forhold til det de sa før valget, sier Jeiskelid.