SUSER FORBI: Formiddagstoget suser forbi Herefoss stasjon, på vei fra Vennesla til Nelaug. Nå vil herefossingene at stasjonen skal gjenåpnes. Geir Hegland (f.v.) Jon Inge Holm, leder Kristen Rosåsen og Anders Topland i Herefoss bygdeutvikling tror et nytt stopp ville satt fart i Herefoss, men også hentet togkunder fra Birkeland og Lillesand. Foto: Hildegunn M. Aslaksen
MÅ OPPRUSTES: Herefoss stasjon ligger 106,4 meter over havet. Om stasjonen skal i bruk igjen, må plattformen forlenges til om lag 200 meter. Foto: Hildegunn M. Aslaksen

BIRKENES: — Vi har alltid savnet toget etter at stasjonen ble lagt ned. Strekket fra Vennesla til Nelaug er det lengste uten stopp på Sørlandsbanen. En stasjon her vil favne om ganske mange folk, derfor bør vi ha en ganske god sjanse til å få dette til, sier Anders Topland, leder av samferdselsgruppen i Herefoss bygdeutvikling.

Det bor nesten 5000 mennesker i Birkenes kommune. Lillesand har rundt 10.000 innbyggere. For mange i de to kommunene, vil Herefoss være et gunstig sted å stige på Sørlandsbanen.

— I dag er ikke toget konkurransedyktig for folk i Lillesand. Men kan de kjøre opp hit, er nok toget mer attraktivt. De slipper å havne i kø i Kristiansand, lete etter parkering, betale bomavgift og rushtidsavgift. Her kan de vite at det er nok parkeringsplasser, og at de kan stå på perrongen innen fem minutter, sier Topland.

Positivt

Saken skal behandles politisk i tjenesteutvalget og i formannskapet i Birkenes denne uken. Ordfører Arild Windsland er veldig positiv til initiativet fra Herefoss.

— Jeg vil selvfølgelig støtte alt som er til fordel for Birkenes kommune, og jeg synes det er helt topp at de tar dette initiativet i Herefoss, sier Windsland.

Han husker selv da busser fra Birkeland hentet togpassasjerer til Herefoss stasjon.

— Birkeland-folk vil reise til Herefoss for å ta tog hvis det stopper der igjen, det er jeg helt sikker på. Nå skal det sies at Jernbaneverket ikke akkurat foreslår å opprette nye stopp, men heller legger opp til å redusere, sier ordføreren.

Nedleggelser

I Jernbaneverkets stasjonsstrukturprosjekt, som har høringsfrist 15. juni, foreslår Jernbaneverket å legge ned 31 stasjoner i landet. Breland stasjon i Marnardal er den eneste på Sørlandsbanen som er foreslått nedlagt. Jernbaneverket mener dagens stoppstruktur på Sørlandsbanen i stor grad er tilpasset bosettingsmønsteret som det er i dag.

— Hvis Herefoss stasjon skal tas i bruk igjen, er det to parter som må være enige om det: NSB, som kjører togene, må ønske å stoppe på Herefoss. Og Jernbaneverket må gå inn for at stasjonen skal åpnes. Da må stasjonen tilfredsstille kravene som stilles til en plattform i dag. Det betyr at plattformen må forhøyes og forlenges, sier Olaf Nordbø, banesjef for Sørlandsbanen i Jernbaneverket.

I 2011 fikk Vennesla, Gyland og Snartemo nye plattformer etter dagens krav. I mai 2012 ble ny plattform åpnet av samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa snorklipping på Nodeland stasjon.

— På Herefoss skal dette være mulig å få til. Hvis samfunnet ønsker det, tar det ikke så lang tid å bygge en plattform, men det må bevilges penger, og NSB må være villige, sier Nordbø.

Kunder

NSB, på sin side, vil ha dokumentert at kundegrunnlaget er stort nok.

— Fra NSBs side vil jeg ikke avvise noe, men per i dag stiller jeg meg tvilende til at det er markedsmessig grunnlag. Poenget er hvor mange som går av og på om dagen, sier markedsansvarlig i NSB på Sørlandsbanen, Dag Brekkan.

Han mener mellom 15.000 og 25.000 togreisende bør gå på toget i løpet av et år for at det skal være grunnlag for å opprette et nytt stopp.

— Vi må vite at togstoppet blir brukt. Det bør Birkenes kommune, Aust-Agder fylkeskommune og Jernbaneverket se på sammen.