— I år kommer vi til å være mer målrettet i arbeidet vårt på sjøen. Mens vi tidligere år har lagt vekt på å streife rundt og dekke større områder, kommer vi i større grad til å konsentrere oss om steder hvor båtfolket er samlet, sier koordinator for politiets sjøtjeneste på Agder, Ove Austenaa.
Her blir det kontroll:
Påtakelig
Politiveteranen er bekymret over folks holdninger når det gjelder sammenblandingen av båt, fart og promille.
— Det er påtakelig mange båtførere som har en promille på rundt 0,8 når vi tester dem. Det kan nesten virke som om det spekuleres i hvor mye en kan drikke før en kjører. Vi møter ofte argumentasjonen om at det må kunne gå an å ta en styrepils. Den holder ikke lenger, sier Austenaa. Og fortsetter:
— Sjekta som går fem knop er en utdøende rase. Den er i stor grad byttet ut med skjærgårdsjeeper med kraftige motorer. Trafikkbildet på sjøen er endret.
Sammenlikner med bilkjøring
Mye av den uvettige kjøringen foregår på kvelds- og nattestid. Austenaa drar en sammenlikning til trafikken på land.
— Tenk deg at du setter en person i førersetet på en Porsche i stummende mørke, uten airbag og med et par pils innabords. Så kjører du av sted i hundre kilometer i timen. Det er vel få som ville gjort det, men det er sammenliknbart med det som skjer på sjøen.
Mørketall
For ti år siden hadde politiet i Agder fire båter som alle opererte i skiftordninger. Nå er det bare båten i Arendal og Kristiansand som er i kontinuerlig drift, mens båtene i Mandal og Risør brukes til ad hoc oppdrag.
— Likevel produserer vi like mange saker som før. Det sier meg at mørketallene for lovbrudd til sjøs er betydelige, sier Austenaa.
Han håper politiets arbeid på sjøen i sommer skal få folk til å tenke seg om en ekstra gang før de legger ut på tur påvirket av alkohol.
— Vi vet det jobbes med å få promillegrensen til sjøs justert ned til 0,2. Spør du meg er det er det et fornuftig forslag, sier Austanaa.
Bomber
Han får følge av brannformann Terje Syvertsen i Kristiansandsregionen brann og redning. Senest forrige måtte dykkere fra brannvesenet i aksjon etter at en båt kjørte på skjær i god fart i Kristiansandsområdet.
— Vi ble varslet av at noen hørte et smell. Da vi kom frem var det en person om bord i båten, men vi visste ikke om det var noen som hadde havnet i vannet. Generelt er dette vanskelige situasjoner å forholde seg til. Båtførerne er av og til så beruset at de ikke kan si hvor mange som har vært om bord i båten. Daycruisere med kraftige motorer med promillekjøring på toppen er ei bombe, sier Syvertsen.