KRISTIANSAND: I utgangspunktet var det forventet 70 anløp av cruiseskip til Kristiansand denne sesongen, men nå har en av de største aktørene kansellert flere anløp.

— Helt på tampen har vi fått kansellering på 15 anløp av skipet Grand Mistral. Det ble begrunnet med at de gikk til Bergen i stedet, sier driftssjef Thomas Granfeldt i Kristiansand Havn til NRK Sørlandet.

Ifølge Granfeldt skal årsaken være at Kristiansand lufthavn Kjevik ikke kan ta imot store nok fly med nye passasjerer til cruiseskipene.

Dermed kan ikke Kristiansand brukes som "byttehavn" av passasjerer, noe som fører til at båtene velger andre havner i Norge med større flyplasser i nærheten. Driftssjefen mener det er lengden på rullebanen på Kjevik som er grunnen.

For kortrullebane

— Mye tyder på at det er rullebanens lengde på Kjevik som er årsaken til at de ikke fikk gjort den operasjonen de skulle med å bytte passasjerer i Norge, sier han til NRK Sørlandet.

På spørsmål om det er for store fly som er årsaken, svarer han at det er kombinasjonen av for store fly og for kort rullebane som er grunnen.

Til tross for flere kanselleringer, ligger det med 58 planlagte cruiseanløp likevel an til en rekordsesong for cruisetrafikken til Kristiansand i år.

Begrensinger på flystørrelser

Lufthavnsjef Thomas Langeland ved Kristiansand lufthavn Kjevik synes det er lite fakta som kommer på bordet, og sier at det gjør det vanskelig å forholde seg til uttalelsene.

— Vi vet jo ikke hvilke destinasjoner det skal flys til og fra, hva slags fly det er snakk om eller hvor mange passasjerer. Det er jo ingen hemmelighet at det er begrensninger i forhold til flystørrelse. I likhet med mange andre flyplasser i Norge, kan vi ikke ta ned en jumbojet her på Kjevik, sier Langeland til Fædrelandsvennen.