Terje Ugland i Blank mottok to priser for lysshowet i Kvadraturen. Foto: Kjartan Bjelland

Få et gjensyn med lysshowet i videoen over.

KRISTIANSAND: Torsdag gikk markedsføringsbransjens konferansen Mediepuls av stabelen på Kilden i Kristiansand.

Konferansen samlet 470 deltakere til faglige seminarer om effektiv markedsføring, medie— og forbrukertrender fra starten av dagen.

På kvelden ble arrangementet avsluttet med Mediepuls Awards, som var kåringen av de beste kommunikasjonsløsningene på Sørlandet.

— I denne kåringen vil vi først og fremst gi heder og ære til annonsørene. Disse kundene har turt å være modige og nyskapende, forteller komitémedlem Kim Skarning Andersen, som er daglig leder i Fundament.

Disse vant priser under Mediepuls Awards:

Konsument

Produkter og tjenester som primært retter seg mot forbruker.

Gullvinner: 3D lysshow for julebyen

Terje Ugland i Blank mottok to priser for lysshowet i Kvadraturen. Foto: Kjartan Bjelland

Kunde: Kvadraturforeningen i KristiansandDette er juryens begrunnelse:

"Gullvinneren er et godt eksempel på at dagens reklame ofte handler om å skape et innhold folk oppsøker frivillig, enten det er på nett, eller som her, et spektakulært lysshow midt i Kvadraturen.

Det safe ville være å lage en aktivitet som på tradisjonelt viser forteller folk hva de skal gjøre. Men her har man hatt mot til å stole på at kraften i idéen vil få folk til å gjøre det av seg selv. Derfor er dette en modig jobb.

Juryen presiserer at det ikke er teknologien i seg selv som premieres, men strategien, idéen og detaljene i gjennomføringen av aktiviteten som gjør dette til en gulljobb. Å se det gamle Fævennen-bygget projisert på det nye, ga mange assosiasjoner. En lysende jobb og et fortjent gull!"

Bedriftsprisen

Produkter og tjenester som primært retter seg mot det profesjonelle markedet

I denne kategorien ble det ikke delt ut gull-pris, men to diplomer.

Disse gikk til Otera og Seafront.

Kultur og samfunn

Produkter, tjenester, kampanjer o.l. fra kulturinstitusjoner, offentlige myndigheter, religiøse,politiske og frivillige organisasjoner.

Gullvinner: Kilden

Dette er juryens begrunnelse:

"Et sobert og moderne uttrykk. En identitet som skaper forventning og nysgjerrighet. Et eksempel på en idé som ikke prøver å fortelle hele historien, men lar det bli litt opp til mottageren å tolke. Designelementene er spesielt vellykkede. Nøye avstemt palett og flott kontrast til symbolet.

Intelligent bruk av fargesetting og tykkelse på fargepalettenes tre ulike nivåer. En gjennomtenkt grafisk profil er alltid en god investering, kort sagt: En kilde til god kommunikasjon. Mediepuls arrangeres av Mediehuset Fædrelandsvennen, Aptum Kommunikasjon, Fundament og Gevir kommunikasjon."

Fagprisen

Åpen klasse, uavhengig av bransje, fagdisiplin og valg av media.

Gullvinner: Arendal Rockklubb

Anniken Schjøtt Bjørnstad i Gevir mottok pris av Reidar Fuglestad, for bokdesign på vegne av Arendal Rock Klubb. Foto: Kjartan Bjelland

Dette er juryens begrunnelse: "Årets gull i Fag-kategorien går til en kommunikasjonsløsning som nærmest koker over av godt håndverk; entusiasme, galskap og ikke minst, glede.

Samtidig som det er en streng regi og noe sobert over det hele – innsikt og trofasthet mot sjangerens egen måte å snakke på preger både plakat, cd og LP! We always want to rock – in Arendal!"

FVN Best

Fædrelandsvennens beste print-annonse i 2011

Vinner: Julebyen — Vi snur byen på hodet

"En avisannonse som skal få folk til å endre adferd. Ved å spille på det nostalgiske og emosjonelle, gir kampanjen som annonsen er en del av, Kristiansanderen lyst til å bruke Kvadraturen i førjulstiden. Budskapet er tydelig og annonsen har en klar idè. En klassisk og god avisannonse."

Grand Prix

I Grand Prix konkurrerte alle innsendte arbeider som er premiert med gull, og som særskilt skiller seg ut, uavhengig av bransjekategori.

Vinner: 3D lysshow for julebyen