— Vi har erfart at unge mennesker er vant til at det går knirkefritt, men det gjør ikke alltid det, sier regiondirektør i Forbrukerrådet, Eirik Nyberg .

For mange er russebilen den største investeringen. Nyberg vil anbefale russen å tegne kontrakt ved kjøp, men også å ha en skriftlig kontrakt innad.

— Vanligvis er man flere som deler på utgiftene til en russebil. Selv om alle er venner er det lurt å tegne en kontrakt på hvordan man skal dele på utgiftene. Det er ofte et problem at det er en som ikke betaler, eller ombestemmer seg. Da blir det mer å betale for de andre, sier Nyberg.

Han informerer om at Forbrukerrådet får flere henvendelser angående russeeffekter i året.

— Ungdommene er misfornøyde, eller så lurer de på hva de skal gjøre dersom de ikke har fått det de har bestilt, eller dersom ikke varene har kommet i tide. Et problem er at mange tar kontakt etter at det har gått 14 dager, men da har angrefristen gått ut. Jeg vil oppfordre til å ta kontakt med leverandør så fort som mulig, og få skriftlig dokumentasjon på alt du bestiller og klager i etterkant.

Her er Forbrukerrådets tips til russen:

•Gi beskjed med en gang om du vil angre, helst skriftlig.

•Klag skriftlig om du finner en feil, e-post holder.

•Er du under 18 år kan du ikke kjøpe varer på avbetaling. Kun kontant.

•Klag til Forbrukerrådet om du får trøbbel.