Nytt: Oversikt over de nye byggene Låven (store barn) og Lille Roligheden (små barn). Foto: Anne Smith Lorentz
De eldste: Roligheden gård og uteområdet, hvor de eldste barna holder til. Foto: Anne Smith Lorentz
Nytt: En del av uteområdet i barnehagen. Foto: Anne Smith Lorentz
Nye lekerom: F.v: Charlotte Klokset, Sara Linnea Vingerhagen, Selma Hermine Sagen Selan og Selma Johanne Norbak synes det er kjempefint i de nye lekerommene på Låven. Foto: Anne Smith Lorentz
Bugner: Grovgarderoben på Låven. Foto: Anne Smith Lorentz
Oversikt: Her henger barna av seg i 1. etasje på Låven. Foto: Anne Smith Lorentz
Fellesområde og kjøkken Lille Roligheden. Kjøkkenansatt er Liv Varen. Foto: Anne Smith Lorentz
Motorikk: Celine Krisoffersen (f.v.), Georg Hapnes, Gunn Strand (pedagogisk leder og daglig leder Lille Roligheden) og Isra Al-Waeili. Foto: Anne Smith Lorentz
Motorikk: Sindre Eriksen er klar for å hoppe. Foto: Anne Smith Lorentz
På stell: Stellebord til bleieskift og hyller med soveposer og tepper til soving. Foto: Anne Smith Lorentz
Mediatek: Lisa Torkildsen Greipsland venter på ipader. I barnehagen satses det på IKT. Her i mediateket er det trådløst nettverk. Foto: Anne Smith Lorentz
Soving: 51 barn og 51 senger. Dette rommet holder utetemperatur. Foto: Anne Smith Lorentz
Merket: Her sover Lisa på gul gruppe. Foto: Anne Smith Lorentz
System: Alle 51 barns bleieskift registreres på ei tavle. Foto: Anne Smith Lorentz

Dere er nå 200 barn, hvordan går det? — Veldig bra. Vi har brukt lang tid på å planlegge. Vært delaktige i prosjektering og planlegging av byggene. Jeg vil skryte av kommunen, at vi får tillit til å være med å utvikle dette. Det er morsomt. Så får vi et sterkt eierfohold til det.

Hva er fordelene med en så stor barnehage? - Vi får samlet mye kompetanse i en så stor stab. Det er en forventing om en mer kostnadseffektiv drift. Personalet er ryggraden i barnehagen, og det er viktig å få en samlet personalkultur. Vi er 50 årsverk med ansatte som kommer fra flere barnehager. Og så er det det pedagogiske. Vi har prioritert gode fleksible lekerom. Det fysiske er en viktig del av det pedagogiske.

Så finnes det vel utfordringer? - Det er nytt i Kristiansand å drive så stort. Vi har besøkt barnehager i Oslo med 5-600 barn. Det å lære av andre er viktig. Vi opplever at det går bra hos oss. Vi kan ikke tenke gjennom alt som kan skje på forhånd. De som kommer fra andre barnehager har med seg voksne de kjenner. Det har vært viktig. Vi har fått mange positive tilbakemeldinger. Men det er alltid utfordringer i en omstart. Jeg liker utfordringer.

Det har kommet negative tilbakemeldinger? - Ikke konkrete saker til meg, men foreldre har spørsmål. Det vi har jobbet med i forhold til foreldre er fokus på at det er tre bygg. Barna må bare forholde seg til sin gruppe og sitt uteområdet. Men vi har bare holdt på noen uker. Ikke alle foreldre har valgt vår barnehage, og mange opplever mange omstillinger på kort tid. Så det må gå seg til. Dette er nybrottsarbeid. Vi må tørre å være modige. Stå på for det vi tror på, og skape et godt miljø for barna.

Hvorfor ble det dette yrke? - Jeg tenkte egentlig på kunstfag, tekstilforming. Men det er vanskelig å leve av det. Jeg var praktikant et halvt år i barnehage, og søkte førskolelærerutdanning etter det. Som hobby er jeg opptatt av gamle håndverkstradisjoner. Når jeg holder på med det kobler jeg av. Jeg driver med pilfletting, og prøver også å dyrke pil.