KRISTIANSAND: — Det er ubegripelig at det skal ta ni dager å sende en pakke fra Oslo til Kristiansand. Det er ikke første gangen det skjer heller, sier Tore Birketvedt hos Pedersens Vaabenlager i Dronningens gate.

27. juni ankom pakken med kniver han hadde bestilt fra Tyskland til godsterminalen i Oslo. Birketvedt fikk en ankomstmelding og dro deretter til tollkontoret for å ordne med fortolling.

— Jeg fortoller varene selv for å slippe utgiften. Fortollingen ble ordnet 1. juli og tollkontoret fakset papirene direkte til godssentralen. Det er uforståelig at det skal ta så lang tid å få sendt varen videre, sier Birketvedt.

Han anslår at han får tilsendt mellom 70 og 100 pakker i året totalt. 6-8 ganger opplever han at pakkene bruker mange dager på å komme fram.

— Kundene blir veldig irriterte over å måtte vente, etter at jeg har gitt beskjed om at pakken er rett rundt hjørnet. Det går utover mitt forhold til kundene. Små bedrifter som dette kan ikke leve med slike forhold, sier Birketvedt.

- Utvilsomt for lang tid

Informasjonssjef Pål Jakobsen i Posten Norge er enig i at ni dager er for lang leveringstid.

— Det er utvilsomt for lang tid. Hvorfor dette har skjedd er vanskelig å svare på, men det er mye papirer som skal gjennom systemet, sier Jakobsen.

Ifølge Jakobsen får de svært sjelden klager på at leveringen tar så lang tid som i dette tilfellet.

— Det er uvanlig lenge, sier Jakobsen, som tror ferietid kan være en mulig forklaring.

Må betale gebyr

Posten har registrert den 6 kilo tunge pakken ferdig tollbehandlet 8. juli, sju dager etter at Birketvedt sendte tollpapirene fra Kristiansand.

— Det er mulig det har skjedd noe med faksen, men det er jo vanskelig å finne ut av, sier Jakobsen.

Selv om Birketvedt fortollet varen selv må han likevel punge ut med 133 kroner for Postens tollbehandling.

— Vi lar ikke være å ta i pakken selv om folk tollbehandler den selv. Vi har en tollagerkostnad som alle må betale, sier Jakobsen.

Leveringskrav

Posten Norge er tildelt konsesjon på leveringspliktige tjenester innlands. Det innebærer blant annet et krav om at 85 prosent av all lettgods (varer under 20 kilo) skal være fremme innen fire dager. 97 prosent skal være fremme innen seks dager.

Resultater fra første kvartal i år viser at 93,5 prosent var framme innen fire dager. 99 prosent var framme innen seks dager, opplyser Lilly Bekkevold hos Post- og teletilsynet.

Dersom konsesjonskravene ikke oppfylles kan Posten bli ilagt tvangsmulkt eller bli fratatt konsesjonen.