SØGNE: Lastebåten Hagland Chief, som gikk på grunn utenfor Søgne natt til mandag, bommet på den vanlige skipsleia inn mot Høllen. Da losen og kapteinen oppdaget feilnavigeringen, var de kommet snaue tre kilometer for langt og inn i skummelt farvann, ifølge Kystverket.

— Det var en kombinasjon av menneskelig feil og dårlige værforhold med sjø, vind og dårlig sikt som førte til grunnstøtingen. Været påvirket evnen til å navigere skipet, sier losoldermann Geir Eikeland i Skagerrak sjøtrafikkavdeling til Fædrelandsvennen.

- Dårlig sikt

Lastebåten plukket opp losen ved Oksøy, før ferden gikk videre ut Vestergapet. Da det nederlandskregistrerte skipet kom til Søgne, var det ifølge losoldermannen regn, stiv kuling fra sørvest, sikt på om lag tusen meter og bølgehøyde på nærmere to meter.

Vest for Skarvøya skulle skipet gått nordover mot Høllen, men i stedet fortsatte det vestover.— Det var dårlig sikt. De så aldri Ny-Hellesund-lykta, og kom derfor bortover mot Varholmen-lykta, forteller Eikeland.

I 03-tiden gikk det 90 meter lange skipet på grunn ved Store Hogganskjæret mellom Hundsøya og Varholmen. Et mannskap på ti personer var om bord, men ingen kom til skade.

Stod ikke fast

Det ble slått et lite hull i baugen, men båten tok ikke inn vann og ingenting tyder på at det førte til forurensning.

— Skipet gikk av grunn umiddelbart etter. Det ble ikke stående fast. Vi tror ikke det ble utslipp i sjøen i det hele tatt. Vi har i alle fall ikke gjort noen funn, sier Eikeland.

I påvente av hjelp fra slepebåten BB Connector, droppet lastebåten dregg. Deretter ble de slept inn til Høllen vest, hvor skipet skulle levere stålkonstruksjoner.

Sjøfartsdirektoratet er varslet om hendelsen.

— Dette er dessverre noe som av og til skjer. Vi får være glade for at det bare ble materielle skader og ikke noe utslipp, sier losoldermann Geir Eikeland.

- Menneskelig feil kan skje

- Får hendelsen noen følger for losen?

— Det har ikke vært i mine tanker. Menneskelig feil kan skje. Det er til syvende og sist skipets kaptein som er ansvarlig, sier Eikeland, som opplyser at det var en meget erfaren los som var på lastebåten.

— Både losen og kapteinen var på broa da uhellet skjedde, sier han.

Det ble tatt rutinemessig promillekontroll av begge etter hendelsen.

— Dette er ren rutine fra vår side. Vi har ikke noe grunnlag for å si at båtføreren har kjørt i påvirket tilstand. Vi etterforsker ikke saken utover dette, opplyser operasjonsleder Ingrid Mæhre ved Agder politidistrikt til Fædrelandsvennen.