VENNESLA: Sognepresten, som for tiden er i permisjon for å jobbe for biskopen, har gått svanger med ideen i årevis. Han mener Vennesla er som skapt for å huse et mopedmuseum — og han mener det vil skaffe Vennesla sårt tiltrengte turister.

- Helt seriøst, altså.

Mens feriefolk strømmer inn over Sørlandet om sommeren, kommer få til nedre Vennesla. Noen tar Setesdalsbanen. De fleste turistene i Vennesla passerer bare bygda på vei opp Setesdalen.

— Helt seriøst., altså. Vi har ekstremt mange som samler på mopeder i Vennesla. Mange av dem har stor kompetanse. Et mopedmuseum i tilknytning til Setesdalsbanen, mener jeg vil være gull verd, sier Nordhagen til fvn.no.

Sognepresten mener mopeder kan stilles ut i en av de mange bygningene rundt Grovane stasjon. Museet bør ha oppe noen timer hver dag om sommeren.

— Mange er svært interessert i gamle mopeder. Jeg har inntrykk av at dette er en interesse som vokser over hele landet, sier Nordhagen. Selv har han ikke moped.

- En kjempeidé

Det har Birger Bjellås, som leder Harli Moro-klubben, en forening for menn med gamle mopeder, spesielt Tempo. Klubben er vidgjeten for sine ville opptrinn 17. mai. Sammen med Dø Mopedås fra Birkenes og Hels Jonas i Søgne samlet de over 200 mopeder ved Snadderkiosken i Kristiansand sist natt til 17. mai.

— Mopedmuseum er en kjempeidé, og vi har snakket om det før. Det rant imildertid ut i sanden da. Noen må ta initiativ. Kulturkontoret i kommunen må vel på banen. Jeg har ikke tid, men jeg stiller gjerne opp med råd og vink, sier Bjellås.

Når andre leser om dette, åpner vel mopedmuseet opp et annet sted før vi har snudd oss.

— Får vi med oss bygdene rundt, vil det gå fort å få tak i noen titalls mopeder. Sjeldne mopeder også. Og vakre, sier han, og ber oss ringe Lars Ottar Eikeland.

Eikeland, som driver bilverksted til daglig, sier han har fem gamle tempoer som kan stilles ut med en gang noen har et lokale ledig.

— Vi har kompetanse og ekspertise på gamle mopeder i Vennesla. Ja, det er turisme i dette. Men noen må ta ansvaret for å få et museum opp å stå. Selv har jeg hatt mopeder som feriemål. Når jeg er på tur med campingvogn, er jeg ofte innom gamle låver og gårder for å se etter mopeder. Over hele landet er det mange som meg. Mopeder er skikkelig trekkplaster, sier Eikeland.

Han forteller at hans svoger, Harald Åbakk, for et par år siden ga ut boken "Tempoens historie". Han bor også i Vennesla.

Frykter det blir med prat

— Vi har altså folkene og kunnskapen. Noen må koordinere. Selv skal jeg gjerne jobbe en time om dagen på et mopedmuseum sommerstid, sier Eikeland, som nesten er litt redd for at det skrives om dette.

— Ja, for vi har vel en tendens til bare å prate om de gode ideene i Vennesla. Når andre leser om dette, åpner vel mopedmuseet opp et annet sted før vi har snudd oss. Derfor er det viktig at noen handler nå, sier han.